Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

GP Bullhound investerar i Seventy

Publicerad: 26 April 2017, 14:58

Jacob Fant, Bernard Luthi och Per Roman.

Foto: Pressbild

Varumärkesbyrån Seventy Agency får in investmentbanken GP Bullhound som minoritetsägare. Nu ska de växa ännu snabbare.


Ämnen i artikeln:

Jacob FantVarumärkesbyråerSeventy Agency

GP Bullhound har varit med och genomfört några av de största byråaffärerna de senaste åren. Bland annat när Accenture köpte Fjord och Karmarama. Nu investerar de själva i den svensla varumärkesbyrån Seventy Agency via sin fond Sidecar.
– Seventy är en av de lysande stjärnorna på Nordens byråhimmel just nu. Deras kombination av djup varumärkesförståelse och utveckling av digitala tjänster och kommunikation gör dem unikt positionerade för att stötta många av de bolag som jag dagligen träffar runt om i världen, säger Per Roman, medgrundare av GP Bullhound, i en kommentar.

Seventy Agency startades 2013 och drivs av Jacob Fant och Bernard Luthi, som tidigare var med och byggde upp varumärkesbyrån Rewir som såldes till Intellecta. På fyra år har Seventy Agency vuxit snabbt och i fjol omsatte byrån närmare 60 miljoner kronor med "tvåsiffrig vinstmarginal". Alla fyra år har det också belönats i Årets Byrå.
– Vi växer starkt, säger Jacob Fant till Resumé.

Han vill inte berätta hur själva affären är konstruerad. Men Seventy Agency gjorde nyligen en nyemssion där GP Bullhound fick 411 nya aktier i byrån, vilka kvittades mot en fordran på drygt 2,8 miljoner kronor. Det ger en ägarandel på drygt 7,5 procent.
– Vi säljer en del av en pott som vi haft i väntan på att hitta rätt strategisk partner för att driva på vår tillväxt, säger Jacob Fant.

Seventy Agency har i dagsläget närmare 80 medarbetare på kontoren i Stockholm och Shanghai. Nästa steg är att öppna i Delhi, Indien.
– Det är en strategisk satsning som vi gör för att kunna bygga bolaget vidare runtom i världen. Det är i första hand inte en fråga om kapitalet utan om deras nätverk och erfarenhet av att vara med och bygga stora byråer. De har varit delaktiga i flera av de största transaktionerna. Vi har själva en god ekonomisk utveckling och egentligen inget kapitalbehov.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.