Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Design
Publicerad: 7 november 2019, 13:34
Med ett nytt erbjudande vill varumärkesbyrån Grow förändra förpackningsindustrin tillsammans med branschen.
Affärsområdet ”Future of Packaging” är ett sätt för varumärkesbyrån Grow och Digitalist Group att skapa en plattform där de kopplar samman olika intressenter inom branschen och näringslivet för att skapa samarbeten över disciplingränser för att förnya system, processer och affärsmodeller inom förpackningsindustrin.
Nu samlar Grow experter inom cirkulär ekonomi, förnybara material och smarta förpackningar med syfte att tillsammans bidra till utvecklingen av framtidens förpackningslösningar.
Förändringen kombinerar Grows och Digitalists befintliga kompetenser inom förpackningsområdet med specialister inom varumärkes- och portföljstrategi, insikt, innovation och design med byråns ökade fokus på innovation och hållbarhetsfrågor kring projekt som till exempel ”Paboco, the paper bottle company”, som driver utvecklingen av en biobaserad pappersflaska. Samarbete som inkluderar storspelare som Carlsberg, Absolut, Coca-Cola och L'Oréal.
I ett pressmeddelande skriver byrån att industrin är i behov av ”okonventionella” lösningar för att leva upp till ”morgondagens hållbarhetskrav”.
Det nya erbjudandet vänder sig till varumärken som är i behov av att integrera hållbarhet i sin design eller ta ställning i en viss fråga, skapa banbrytande design samt rådgivning till startupindustrin och analysföretag som vill hitta nya applikationer för sin teknik.
– Grow har alltid varit en utmanare och vi har redan dialoger med industrins stora aktörer. Alla uttrycker samma behov av nytänkande inför en global miljöutmaning, med en mångfald av innovationsmöjligheter inom digitalisering och miljörelaterade frågor som snabbt måste plockas ned till fungerande kommersiella lösningar, säger Johan Almquist, managing director Sweden, Grow + Digitalist i ett pressmeddelande.
Genom att addera kompetens inom digitala teknologier och smarta förpackningar vill Grow möjliggöra för företag att också kunna analysera data kring produkters livscykler i större skala för att bland annat kunna justera produktion efter behov eller använda lokala resurser som alternativ till att frakta varor långa sträckor.
Nya experter med fokus på framtidens förpackningar
Mats Linders, director circular economy har en bakgrund från McKinsey & Company och Ellen MacArthur Foundation och har jobbat med cirkulär ekonomi sedan 2014. Han har en doktorsexamen i fysikalisk kemi vilket han kombinerar med sin erfarenhet inom strategisk rådgivning och systemdesign.
David Sandquist, Director Material Innovation. David har arbetat som forskningsledare på institut världen över med att ta fram nya lösningar och processer för industriell tillämpning av biomaterial. Med en bakgrund i skogsvetenskap, har han arbetat i gränslandet mellan papper, fiber och polymerer sedan 2011, för att hittat både funktionella och tillämpbara hållbara lösningar.
Markus Wulff, Director Digital Innovation. Markus har en bred erfarenhet av IoT och hjälper varumärken att skapa konsumenttjänster genom att göra miljöer, produkter och förpackningar smarta. Han har tidigare arbetat med smarta förpackningar på Absolut Vodka och har genom sitt bolag Analog & Tech drivit projektet ”Connected package platform” för Tetra Pak.