Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Guldäggets designkategori förnyas

Publicerad: 21 Oktober 2008, 10:04

Designbyråernas kritik mot Guldäggets designkategori får resultat. Från och med nästa år delas kategorin upp i tre undergrupper: förpackningsdesign, kommersiella miljöer och visuell identitet. Bakom uppdelningen ligger ett missnöje med designkategorins luddighet.


Guldäggets designkategori förändras.

I flera år har det funnits ett missnöje på många designbyråer över Guldäggets enda kategori för design. I botten finns uppfattningen att det inte är relevant att ställa ett företags hela grafiska identititet mot en
bok eller ett cd-omslag.
– Det handlar om att få en designkategori som speglar det designbyråerna jobbar med dagligen. Det vi jobbar med, varumärkesidentiteter och varumärkesbygge, ska vara representerat. Det som vinner ska ha relevans för de kunder som köper design i Sverige, säger Ulf Berlin, vd på Silver.

Även i fortsättningen kommer det att finnas en kategori med en jury, som delar ut max ett guldägg och minst ett silverägg. Skillnaden blir framöver att de inskickade bidragen kommer att tävla i en av tre grupper mot liknande bidrag.  Grupperna blir Förpackningsdesign, Kommersiella miljöer och Visuell identititet.

Vad händer om jag vill tävla med en bok?
– Då är det förpacknignsdesign man ska tävla. Vi har dragit en gräns där vi tycker att designkategorin i Guldägget ska handla om kommersiell design. Det finns en massa tävlingar där man går in på nitty gritty-nivå där man går djupare in i detalj, säger Digge Zetterberg, projektledare för Guldägget på Reklamförbundet.

Men det är inte bara designbyråerna som är obekväma med Guldäggets kategoriindelning: även på de digitala byråerna finns ett missnöje med kategorin internet. Liksom med designkategorin handlar det om en luddig kategori där äpplen tävlar mot päron.

Nu ser även denna kategori ut att få ny indelning: enligt Pia Grahn Brikell på Reklamförbundet har frågan diskuterats med byråerna och inom kort kommer en lösning att presenteras.

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.