Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Gymkedjan gör helomtag – vill bygga ett mer emotionellt varumärke

Publicerad: 20 april 2021, 12:56

Gymkedjan Actic har under pandemin gjort ett fullständigt omtag gällande varumärkesplattform, grafisk profil och strategi. Bakom arbetet står Nord DDB och Nord ID.


Ämnen i artikeln:

Nord DDB

I takt med att vaccinnålarna går in i svenskarnas armar gör sig gymkedjorna redo för att återigen öppna upp. En aktör som under pandemin ägnat tiden åt att uppdatera hela sin varumärkesplattform, grafiska profil och varumärkesstrategi är Actic.  Byrån som arbetat med projeket är Nord DDB samt byråns designavdelning Nord ID.

– Vår kompetens och kunskap för vad som krävs för att våra medlemmar ska kunna få ut mer av livet genom träning har alltid funnits där. Men vår identitet gav oss inte den auktoritet och trovärdighet som vi behöver. Det Nord DDB utvecklat tillsammans med oss har landat precis rätt i vad vi vill stå för framåt, säger Sofia Brandberg, chief marketing officer på Actic.

LÄS MER: Gymmen gör sig redo för omstart: ”Kommer att öka medieinvesteringarna markant”

Enligt Actic visade insiktsfasen att drivkraften bakom att träna för de flesta handlar om att få ut mer av livet, varför parterna satsat på att bygga ett mer emotionellt varumärke. När det kommer till den visuella identiteten satsar Actic på en mer avskalad färgpalett, även om blå precis som tidigare är en av de bärande färgerna.

Huvudkanaler för att levandegöra den nya varumärkesstrategin är gym, utomhus och i digitala kanaler. Anpassningen av själva gymmen står arkitektbyrån Koncept bakom.

Att få jobba med ett varumärke som Actic, som verkligen jobbar för att förbättra folkhälsan hos alla känns helt fantastiskt. Det är också inspirerande att få jobba med en kund som förstår vikten av identitetsarbetet och hur det måste ha en närvaro överallt, säger Elin Jansson, senior designer på Nord ID.

Senare i år kommer Actic även att presentera ett nytt kommunikationskoncept, ”Träning för livet”. Även det är framtaget av Nord DDB och Nord ID.

 

Bild 1/2  

Se Actics tidigare profil nedan:

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nord DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.