Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

H&M inleder samarbete med Beckmans om hållbarhet

Publicerad: 21 februari 2013, 08:11

H&M:s kreativa rådgivare Margareta van den Bosch

Beckmans designstudenter ska göra nya outfits av H&Ms gamla kläder, till förmån för Unicef.


Ämnen i artikeln:

H&MBeckmans

– Beckmans är en skola som H&M rekryterar flitigt ifrån och nu när vårt klädinsamlingsinitiativ startar är det en perfekt möjlighet att samarbeta kring just hållbarhet och design. Med samarbetet vill vi inspirera framtida designers att skapa mer hållbart mode samt visa våra kunder att man kan leka med sin garderob och hitta sin egen styling, säger Margareta van den Bosch, H&M:s kreativa rådgivare.

Från den 15 april kommer designstudenter i årskurs två att gå en kurs i hållbarhet och design där H&M föreläser och handleder. Studenterna kommer sedan att använda plagg från klädinsamlingen för att designa nya outfits.

En jury bestående av Margareta van den Bosch, H&M:s kreativa rådgivare, Catarina Midby, trend- och hållbarhetskoordinator på H&M, Andreas Löwenstam, herrdesignchef på H&M, Martina Bonnier, chefredaktör på Damernas Värld, och Agnes Braunerhielm, modejournalist på Rodeo, tar del av alla outfits. Juryn väljer tre studenter som har lyckats bäst med att skapa design som är hållbar, har en hög modegrad och är bärbar.

De tre studenterna får möjlighet att under en vecka i maj presentera sina outfits i fönstret på H&M:s flaggskeppsbutik på Hamngatan 22 i Stockholm. De tre outfitsen auktioneras då ut på Tradera till förmån för UNICEF, som H&M har ett samarbete med sedan 2004. H&M matchar även de vinnande buden.

Genom att erbjuda kunderna klädinsamling i butik vill H&M minska modeindustrins miljöpåverkan och minska avfall som hamnar på soptippen. I Sverige erbjuder H&M klädinsamling i 34 butiker i Stockholmsområdet. Innan året är slut kommer H&M att erbjuda klädinsamling i alla butiker i hela världen.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

H&MBeckmans

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.