Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Hajpade spelstudion delar varumärket i fyra

Publicerad: 26 Mars 2020, 12:02

Avalanche Studios vill tydliggöra skillnaden mellan sina olika grenar, därför väljer man nu att dela sitt varumärke i fyra. Till sin hjälp tar de designbyrån Okto.


Ämnen i artikeln:

OktoAvalanche Studios

Sverige är sedan länge ett av världens främsta länder för spelutveckling. Studios som Avalanche, Dice, Massive och Starbreeze har varit med och tagit fram succéer som Battlefield, World in conflict, Generation zero och The chronicles of Riddick.

Nu väljer Avalanche studios att dela sitt varumärke i fyra. Anledningen är att man vill skapa en tydligare uppdelning mellan sina divisioner.

– Sedan starten 2003 har vi byggt en hållbar verksamhet för utveckling av AAA-spel. Därutöver har vi under de senaste fem åren också breddat vår portfölj med spel där vi agerar som utvecklare och förläggare. Med flera olika typer av spel och målgrupper såg vi både ett internt och externt behov av att skapa tydliga varumärken som speglar företagsgruppen och dess tre kreativa divisioner, säger Pim Holfve, vd på Avalanche Studios Group.

De nya varumärkena inkluderar: det övergripande Avalanche studios group samt de kreativa enheterna Avalanche studios, Systemic reaction och Expansive worlds. Bakom varumärkesplattformarna och de visuella identiteterna för de nya varumärkena står designbyrån Okto.

– Det har varit viktigt att ta fram ett varumärke som både knyter samman hela gruppen med en gemensam vision, men som samtidigt tydligt gör divisionerna unika och egna. Det handlar ju om värden som många människor ska kunna stå för och förstå, som ger en tydlig riktning och kreativt bränsle till spelutvecklingen, säger Sebastian Elmblad, strateg på OKTO.

De nya varumärkesplattformarna kommer att rullas ut successivt under resten av 2020.

– Förutom jobbet med varumärkesplattformarna har vi arbetat för att hitta gemensamma skärningspunkter även i identiteterna, detaljer som skapar en röd tråd och visar på en sammanhållning mellan gruppen och de tre divisionerna, säger Pim Holfve.

I samband med att man aviserade de fyra nya varumärkena berättade Avalanche studios även att man under året kommer storsatsa och anställa cirka 100 nya medarbetare.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

OktoAvalanche Studios

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.