Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Happy F&B:s prestigejobb för Eurovision Song Contest

Publicerad: 17 januari 2013, 12:02

Logotypen för Eurovision 2013

Under hösten fick Happy F&B uppdraget att utveckla en grafisk plattform för Eurovision Song Contest som hålls i Malmö 2013. Det första resultatet är tävlingens logotyp i form av en fjäril. – Det visar vad som är gemensamt för Sverige, SVT Eurovision och Malmö – att alla är välkomna, säger projektledaren Peter Olsson Wästergård till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Eurovision Song ContestHappy F&B

I slutet av oktober kunde Resumé avslöja att Happy F&B blir designbyrå för Eurovision Song Contest 2013. Byrån skulle tillsammans med Forsman & Bodenfors utveckla en grafisk plattform och koncept för tävlingen och jätteevenemanget som går av stapeln i Malmö under slutet av våren.

Arbetet drogs igång snabbt och Happy F&B har upplevt månader av intensivt samarbete med Forsman & Bodenfors. Nu kommer det första steget i arbetet – en mångfärgad fjäril blir logotyp för tävlingen.

– När vi fick briefen kom vi och Forsman & Bodenfors snabbt överens om att det som är gemensamt för Sverige, SVT, Eurovision och Malmö är att alla är välkomna. Fjärilen som symbol bygger på fjärilseffekten – många olika skapar något större tillsammans, säger projektledaren och kundansvarige på Happy F&B Peter Olsson Wästergård till Resumé.


Designen av logotypen är sammansatt av olika element. Dels illustrationer framtagna av illustratören Daniella Rouge. Men också en asymmetri mellan färger och former för att visa på olikheterna och den vänstra genomskinliga vingen för att visa på öppenhet.

– Forman & Bodenfors har stått för underlaget till kommunikationen medan kreativiteten har styrts från Happy F&B. Det har varit ett spännande och intensivt samarbete i höst, säger Peter Olsson Wästergård.

Är idén med fjärilen politisk?
– Nej, det är inte en politisk tank eller en politisk tävling. Vi följde bara underlaget. Om man tolkar det kreativt kan fjärilen få såna liknelser.

Happy F&B och Forsman & Bodenfors står för idén, designen och konceptet till SVT:s artwork för Eurovision Song Contest Malmö 2013. Hela byrån har varit involverad i arbetet. Däribland Lisa Careborg, cd och art directorn Maria Glasén. SVT kommer att presentera flera resultat från samarbetet med designbyrån löpande under våren.

Eurovision Song Contest 2013:s exekutiva producent på SVT Martin Österdahl valde att ta med jämlikhetstanken i briefen för att ta tävlingen tillbaka till rötterna.

– Om man tittar på den ursprungliga idéen med Eurovision så var tanken ungefär den samma som vid de olympiska spelen. Tävlingen skapades på 1950-talet där ny teknik gjorde det möjligt för hela Europa att ta del av sändningarna. Bidragen skilde sig åt med kulturella yttringar för att överbygga skillnaderna som uppstått efter andra världskriget. På senare år har det mest varit fokus på tekniken. Nu vill vi lyfta fram tanken igen, säger Martin Österdahl till Resumé.

"The Butterfly Effect" är en metafor som visar att en fjärils vindslag skapar avtryck på andra sidan världen. Martin Österdahl var väldigt nöjd när han såg idéen från Happy F&B.

– Fjärilen symboliserar skönhet, frihet, förändring, förvandling och stor variation. Tävlingen ska sprida glädje och kunskap och påverka Europa. Idéen är jättesmart, de har skapat en unik symbol som passar tävlingen, säger Martin Österdahl och fortsätter:

– Om man ser till de grafiska lösningarna så har det varit väldigt likriktat. Vi ville sticka ut och skapa en symbol som gäller för just tävlingen i Sverige. Jag tror att många blir förvånade, men det hänger ihop med de värden som vi och Eurovision står för.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News