Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Happy ger Akademiska Hus nytt utseende

Publicerad: 25 mars 2010, 16:11

Nu skrotar Akademiska Hus sitt tempel – en logotype man haft i sjutton år. I slutet av månaden går man över till sin nya visuella identitet. Bakom denna ligger Forsman & Bodenfors byrå Happy.


Ämnen i artikeln:

Forsman & Bodenfors

Nya loggan.

Gamla loggan.

Det var efter att Akademiska Hus i oktober förra året genofört en undersökning bland 300 lärare och studenter kring sin logotype man tog det slutgiltiga beslut att skrota templet för gott. Undersökningen visade nämligen att tempel-logotypen  inte står för Akademiska Hus moderna kärnvärden: expert, aktiv partner och framtidsinriktad:

– Man gav tummen ned. Vi har använt logotypen flitigt och slitit hårt  på. Templet står också för något gammalt och inte det vi är idag. Nu får vi i stället tillgång till en hel visuell verktygslåda som kan användas tillsammans eller för var för sig för alltifrån skyltar till trycksaker, säger Martina Wahlström, kommunikationsdirektör på Akademiska Hus.

Genom sin nya grafiska profil vill Akademiska Hus bland annat bli bättre på att tala om för kunder och samhället i stort vilken nytta man gör:

–Vi vill helt enkelt få ett ännu trevligare tilltal, säger Martina Wahlström.
Varför är nya logotypen en pusselbit och var är resten av pusslet?

– Vi arbetar i nära samarbete med lärosäten och Akademiska Hus är en av pusselbitarna i bygget av Kunskapssverige, säger Martina Wahlström.

Varför är logotypen  grön?
– Det känns som en framtidsinriktad färg. Vi hade en grön färg tidigare, men det är en uppdatering och modernisering av vår gamla färg, säger Martina Wahlström.
Samtidigt börjar man jobba på ett helt nytt sätt med vardagskommunikation, vilket även innebär att medarbetarna får nya kommunikationsstöd. De får också nya arbetskläder med den nya visuella profilen. Första riktiga eldprovet kommer i bolagets årsredovisningspaket.
Akademiska Hus nya visuella identitet innehåller:

Ett manér för fotografier som visar kunskapsmiljöer och människorna som använder
dem.

Två identitetstypsnitt för trycksaker och skyltar.

Fyra grundfärger och åtta signalfärger.

En verktygslåda med symboler för statistik, fakta och information.

En logotyp med bildmärke och ordmärke.

Bakom arbetet ligger Forsman & Bodenfors Happy. Arbetsgrupp är: Catarina Åkerblom, Lisa Careborg, Andreas Kittel, Oskar Andersson och Madeleine Sikström.
Akademiska Hus verkar på 30 orter och omsätter fem miljarder kronor per år. Varje dag studerar, forskar och arbetar 300 000 personer i fastigheter som tillhör Akademiska Hus. Totala fastighetsbeståndet är värderat till 48 miljarder kronor.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Forsman & Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.