Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Happy lämnar gratiskund

Publicerad: 19 februari 2009, 15:26

I mer än tio år har reklambyrån Forsman & Bodenfors dotterbolag Happy jobbat pro bono åt Röhsska museet. Nu är samarbetet slut. (Uppdaterad)


Ämnen i artikeln:

Happy F&BForsman & Bodenfors

Happy F&B:s grafiska profil för Röhsska museets utställning ”Skateboards”. Bidraget kom på tredjeplats i Månadens Design hösten 2008.

– Det känns inte längre angeläget för oss, säger Andreas Kittel på Happy, till Göteborgs-Posten.

Happy har haft ett framgångsrikt samarbete med Röhsska museet. Byrån har vunnit flera priser under årens lopp men nu är det slut. Enligt Kittel har byrån och museet inte längre samma syn på det fortsatta arbetet.

– Relationen bygger på en ömsesidig nytta. Vi har tidigare haft en tät relation med Röhsska, men museiledningen har visat ett minskat intresse och därför känner vi inte att vi fått ut lika mycket av uppdraget som tidigare. Det är tråkigt, eftersom museet är i en fas då det upptäcks av en ny publik och det hade varit roligt att vara en del av det. Men så här känner vi nu, säger Kittel till GP.

Röhsska museet befinner sig just nu i blåsväder. Bland annat har museichefen Ted Hesselboms företag stora skulder. Dessutom har Hesselbom precis blivit påkommen med att ha köpt inventarier till museet från ett bolag som ägs av hans sambo.
Enligt Happy har de affärerna inte påverkat byråns beslut.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.