Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Heinz byter kostym

Publicerad: 11 september 2008, 12:19

Heinz har haft mer eller mindre samma design på sin etikett sedan 1920-talet. Nu görs den om.


Nytt utseende och ett ökat fokus på miljön, bland annat genom en ny miljövänlig förpackning. Så ska gamlingen Heinz vinna kriget mot konkurrenterna.

Flaskans tidigare utseende.

Heinz ketchup lanserades redan 1876. De senaste 80 åren har väldigt lite gjorts på etikettdesignen. Flaskan har gått från glas till plast till att vändas upp och ner men under åren har företaget haft mer eller mindre samma design på etiketten.

Redesignen, som de nu genomförs, ska klargöra företagets satsning på miljön. Förutom att göra om designen förändrar företaget också materialet i flaskorna. Flaskorna kommer från och med nu att tillverkas i återvinningsbar PET-plast och innehållet kommer att bestå av naturliga ingredienser.

Bakom det nya utseendet står den engelska designbyrån Vibrant.
– Den allra första etiketten som användes på ketchupflaskan hade en bild på en tomat. Sedan ändrades det till inlagda gurkor. Nu tyckte vi att det var dags att återigen betona vårt arv och visa att vi är tomatexperterna, säger Katarina Möller, produktchef på Heinz.

Nya utseendet - nu med tomat på etikettet.

Heinz är ett amerikanskt företag och planen finns att ändra designen i hela världen. Först ut är Europa som kommer att fungera som en testmarknad.
– Det här rullar ut i hela Europa just nu och sedan görs flera marknadsundersökningar på hur det tas emot. Går det bra är planen även att genomföra förändringen i USA och resten av världen, säger Möller.

I Sverige följs omgörningen upp av en reklamkampanj som kommer att börja gå på tv, i Kanal 5 och Kanal 9, om några veckor. Filmerna, en 15 sekunders och en 5 sekunders variant, är framtagna av Bates red cell.
– Filmerna kommer att fokusera på att vi odlar våra egna tomater, säger Katarina Möller.

Vad har redesignen och kampanjen kostat?
– Det får jag tyvärr inte lämna ut.

Den ursprungliga etikettdesignen är gjord i USA.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.