Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Hjo tidning förlorade i hjärtefråga

Publicerad: 14 Oktober 2008, 09:51

Lokaltidningen i Västergötland tog strid för sitt varumärke och för ordmärket ”I love Hjo”. PRV gick dock på kommunens linje och menade att det inte finns risk för förväxling trots att båda använder ett hjärta och samma textfras.


Hjo kommun får behålla sin registrering av varumärket ”I love Hjo”. Enligt Patent- och registreringsverket, PRV, finns det ingen risk för att folk ska förväxla kommunens hjärta med lokaltidningens.

Enligt Hjo tidning, som ligger bakom invändningen till PRV, var det den ansvarige utgivaren Stig Jönsson som myntade begreppet och de använde det första gången 1957. Sedan 1987 finns ordmärket även med i tidningens logotyp.

Enligt kommunen är ”I Love Hjo”- hjärtat är ett av Sveriges starkaste kommunvarumärken. I ett svar på invändningen skriver kommunen att deras avsikt med att varumärkesskydda figur- och ordmärket var att visa hur viktigt märket är för hela kommunens marknadsföring. De menar också att det vore olyckligt att förknippa varumärket med ett enskilt företag.

PRV säger i sin bedömning att tidningsartikeln från 1957 inte räcker för att visa att varumärket är inarbetat. PRV fann i utredningen heller inget som visade att kommunen kände till det äldre kännetecknet.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.