Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Hjo tidning kavlar upp ärmarna

Publicerad: 15 Oktober 2008, 08:44

Lokaltidningen i Västergötland förlorade i PRV mot Hjo kommun gällande ensamrätt till varumärket. Nu överklagar de beslutet.


Hjo Tidning, en dagstidning som ges ut två dagar i veckan, upprördes över att kommunen registrerat ett varumärke hos Patent- och registreringsverket, PRV, som var nästan identiskt med deras eget. Båda består av ett rött hjärta med ordmärket ”I love Hjo”.

Tidningen förlorade dock i PRV som menade att det inte fanns någon risk för förväxling. I beslutet skrev PRV bland annat att de i sin utredning inte fann något som visade att kommunen kände till det äldre kännetecknet.

Nu överklagar tidningen beslutet. Enligt redaktionschefen Glenn Svensson finns det ingen chans alls att kommunen missat tidningens logo i tidningshuvudet.
– Vi har funnit PRV:s skäl till att avvisa våra invändningar mot Hjo kommuns registrering som märkliga, minst sagt. Sedan Hjo Tidning regelbundet började använda det vi kallar HT-hjärtat med ”I Love You”-raden på varje förstasida 1987, i tidningshuvudet, så har vi tryckt och givit ut omkring fem miljoner tidningsexemplar, som delats ut till våra prenumeranter. Loggan har även använts i tidningens egen marknadsföring och som vinjetter på andra tidningssidor.

Enligt tidningen är Hjo kommun prenumerant på tidningen och har varit det sedan länge tillbaka.
– Vårt varumärke kan alltså, enligt vår uppfattning, inte vara okänt för kommunen, säger Glenn Svensson.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.