Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Hon Cannes design

Publicerad: 10 Februari 2012, 12:26

Helena Bielke.

Förra året vann hon ett Guldlejon för Ica Gott liv och i år sitter hon på andra sidan. Resume.se har pratat med Kings ad Helena Bielke som tar plats i juryn för både årets Cannes Lions och Guldägget.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsGuldägget

Art Directorn Helena Bielke är i hetluften. Förutom Guldäggsuppdraget är hon en av medlemmarna i årets Cannes Lions-jury i designkategorin, och var den som förra året vann för Ica kampanjen Gott liv. För Resume.se berättar hon om det prestigefulla uppdraget, vad hon tror om de svenska bidragen och om hennes förväntningar.

Hur känns det att sitta med i juryn för Cannes Lions?

– Fantastiskt kul och hedrande. Jag är jättestolt och glad över att representera Sverige i Designjuryn. Den finaste kategorin!

Hur kändes det då du vann priset med Ica Gott liv förra året?

– Otroligt kul men också välförtjänt, jag och Jonas Yrlid jobbade som galningar med det projektet. Och Hedvig Hagwall Bruckner och Pontus Thorén, copywriters. Vi gjorde ett nästintill omöjligt jobb och det hade ju inte gått utan fenomenala Klas Fahlén, illustratör, som ju gjorde grovjobbet. 80-90 förpackningar på världens sämsta deadline och världens krångligaste idé. Som tur var kunde vi ha ett nära samarbete med Klas med ett väldans skissande fram och tillbaka. Vi hade också en modig kund, men de kunde nog inte se framför sig vad som skulle komma i produktion. Inte heller vår produktionsledare haha

Vad har du för förväntningar på årets tävling?

– Det kommer säkert inte bli en lätt uppgift men otroligt inspirerande! Hoppas så klart att få se så många bra bidrag som möjligt med starka ideer, fint hantverk och nytänkande. Hoppas och utgår från att det är många svenska bidrag. Spännande att träffa mina internationella kollegor i juryn, ser fram emot många diskussioner.

Tror du att det finns några svenska bidrag som kan vinna i år?

– Svensk design är historiskt sett framgångsrikt i tävlingssammanhang och tror det även i år kommer finnas med flera starka bidrag men som jurymedlem vill jag inte peka ut något specifikt. Ofta är det ju också som så att man inte har sett allt som har kommit ut.

Vad arbetar du med nu?

– Hemliga och spännande projekt!

Erika Siljendal

Ämnen i artikeln:

Cannes LionsGuldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.