Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Design

I dag släpps Majblomman – här är nya grafiska profilen

Publicerad: 23 Januari 2019, 09:12

I en satsning för att öka medvetenheten kring Majblomman gör organisationen nu en nysatsning på kommunikation. Det första steget tas genom en ny grafisk profil signerad Where is my pony.


Ämnen i artikeln:

Majblomman

Barnhjälpsorganisationen Majblomman har årligen sålt sin blomma sedan 1907. Idén var från början att pengarna från försäljningen skulle gå till forskning kring tuberkulos men har sedan dess utvecklats till att i dag användas för att bekämpa barnfattigdom.

Nu aviserar organisationen en satsning på att öka medvetenheten kring dess arbete, som ett led i satsningen stärker man arbetet med kunskapsspridning, opinionsbildning och kommunikation.

På kommunikationssidan har man bland annat beställt en ny grafisk profil, en profil som Göteborgsbyrån Where is my pony står bakom.

– Where is my pony har från första stund förstått Majblommans behov och arbetat lyhört genom hela processen, både med att förankra den visuella identiteten i historien och med att greppa de framtida utmaningar och behov som Majblomman står inför. De förstår verkligen de förutsättningar och villkor som styr ideella organisationers arbete och utveckling, vilket jag tror har varit avgörande för vårt fina samarbete och att resultatet blev så bra, säger Tove Lindahl Greve, generalsekreterare för Majblommans Riksförbund.

Den nya profilen innefattar logotyp, typsnitt, färgskala och infografik.

– Majblommans arbete är lika angeläget i dag som när organisationen startade för 112 år sedan. Utmaningen för oss har varit att skapa en grafisk identitet som speglar Majblommans fokus och aktualitet och samtidigt behålla de goda värden som man traditionellt förknippas med, säger Mattias Dahl, strateg på Where is my pony.

Arbetsgrupp:

Mattias Dahl, strateg
Anna Kolback, art director
Viktoria Jacobson, art director
Mari-Louis Storm, projektledare

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Majblomman

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.