Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Identity Works satsar på digitala identiteter

Publicerad: 5 september 2008, 11:46

Varumärkesbyrån Identity Works har anställt Bjarne Otterdahl som interactive director. Hans jobb blir att tillföra det digitala i kundernas varumärkesstrategier.


Bjarne Otterdahl blir interactive director på Identity Works.

Identity Works arbetar med strategier och implementering av varumärken som Cloetta, Arla och OLW. I och med att ‘intresset för den digitala identiteten har ökat hos kunderna, har behovet av digital strategisk kompetens ökat på byrån.
– Vi har haft en tom yta inom strategiområdet som vi inte kunnat fylla, säger Catarina Ohlsson, vd på Identity Works. Med Bjarnes kompetens kan vi nu göra det, vilket gör helheten bättre, mer komplett.

För produktionen köper Identity Works in tjänster från bland andra Happy place och Super strikers.
– Vi får se om vi lyfter in produktionen i framtiden, men i dagsläget fortsätter vi att jobba med externa produktionsbolag, säger Catarina Ohlsson.

Bjarne Otterdal kommer senast från egen verksamhet som konsult inom digitala strategier, dessförinnan var han marknadschef på Lunarworks (i dag Wyatt), företaget bakom Lunarstorm.  Han tror att han har en hel del att tillföra på en varumärkesbyrå.
– En skillnad är att vi numera kan leverera digitala lösningar. Jag tror att det finns många element från den digitala världen och sociala medier, där jag kommer ifrån, som tillför värde i kundernas digitala närvaro. Till exempel har många företag i dag statiska plattformar och använder inte de möjligheter som finns för att kommunicera med sina kunder.

Hur påverkar din närvaro arbetet?
– Jag tror att min kompetens bidrar till att vi nu tar större hänsyn till det digitala, vilket redan har lett till att hela strategier blivit annorlunda.
– Det finns små nyanser i tankesätt. Det nätet har gjort de senaste åren är att demokratisera möjligheten att publicera sina tankar. Det påverkar om man funderar på hur budskap sprids i en digital miljö.

Vilka problem finns i dag?
– Många företag har inte insett att webben gör dem till potentiella medieföretag. Ikea är ett bra exempel på motsatsen, deras Ikea-tv på webben är så självklar att det är obegripligt att inget av alla de tv-bolag som gör inrednings-tv har gjort detta tidigare.

Så, när kan vi se något resultat av din närvaro på Identity Works.
– Om en månad lanseras ett jobb, men jag kan tyvärr inte berätta för vilken kund.

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.