Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Interaktionsdesignern: ”Vi bör förvänta oss mer från tekniken”

Publicerad: 19 juli 2021, 09:46

Varför måste design utgå från att göra livet bekvämare, frågar sig Zena Marie Corda. Design skulle också få oss att reflektera mer.

Foto: DESIGNHÖGSKOLAN UMEÅ UNIVERSITET

Vad har Aristoteles med appdesign att göra? Mer än vad du kan ana, men samtidigt alldeles för lite. Ett examensprojekt vid Umeå designhögskola utmanar tanken att design ska vara bekvämt, lätt och effektivt.


Ämnen i artikeln:

DesignTeknikApp

Allt började med en fråga. Vad är smart och vad är automatisering?

– Om jag går in i ett mörkt rum som blir ljust anses det ”smart”. Men om jag är i samma rum och en person tänder är det ingen som anser att hen är smart. Kanske i så fall snäll, säger nyexaminerade Zena Marie Corda till Resumé.

I förarbetet såg hon en diskrepans mellan hur människor beskrev sina hem och teknikprylarna däri. Med utgångspunkt från Aristoteles dygdetik växte produkter i bostaden fram. Design som utvecklar oss och ämnar till reflektion, säger Zena Marie Corda.

– Innan var jag obekväm med en sådan tanke. Men när man tänker efter är det inte så konstigt: en bok ger oss kunskap och vi är öppna för det. Varför ska en teknologisk produkt vara så stor skillnad?

Idén trotsar klassisk ekonomisk teori: att vi bara är intresserade av att maximera belöningar för minimal ansträngning. Men det är väl dokumenterat att arbete skapar mening.

I ett experiment vid MIT lät beteendeekonomen Dan Ariely försökspersoner bygga legobionicle mot en initial betalning för 3 dollar. När den var klar fick de konstruera en till för 2,70 dollar och så vidare. När slutar man?

Den här artikeln har tidigare publicerats i Resumés magasin, som du hittar HÄR. 

Andra däremot var tvungna att se sin första actiongubbe krasas. Sedan fick de fick frågan om att bygga figuren igen med samma bitar. Försökspersonerna i Sisyfosgruppen avslutade långt tidigare än den ”meningsfulla gruppen”.

I en annan studie – om positiv motivation – ombad Dan Ariely studenter vika origami efter mall. Sedan fick de möjlighet att buda på sina skapelser mot en dator, som slumpmässigt spottade ur sig ett tal, för att hitta maxvärdet.

En kontrollgrupp fick sedan prissätta papperstranorna. Skillnaden var enorm. Amatörskaparna värderade sin konst i snitt 360 procent högre.

För att få precis lika verk byggdes legodjur i ett uppföljande experiment.

Återigen var man redo att betala mycket mer för sitt än en slumpmässig förbigående. Artikeln fick namnet ”Ikeaeffekten: ju mer arbete man lägger ner, desto större värde får det”.

Hur kan det här då se ut i praktiken? Bland Zena Marie Cordas apprototyper finns ”Clima” vars digitala växter vissnar eller blommar baserat på dina klimatval, ”Meny” som slumpmässigt delar ut köksroller i familjen för den bästa gemensamma beredningen, eller ”Lampa” som dimrar ljuset när det är dags att sova.

Men varför stanna där? En stilren tekniksak skulle kunna veta när du är nere och försöka muntra upp med musik eller överhöra grälet med din partner och agera parterapeut.

– Min slutsats är att vi bör förvänta oss mer av produkter än att de hjälper oss bli mer effektiva, säger Zena Marie Corda.

Sokrates ska ha sagt att ett liv som inte utforskas inte är värt att leva.

Zena Marie Corda

Född: 1995.

Bor: Umeå.

Gör: Interaktionsdesigner.

Aktuell med: Har avslutat mastersuppsats på Umeå designhögskola.

Bäst interaktionsdesign just nu: Nike Run Club-appen som förvandlade vad löpning kan vara, som att tänka på varför du springer.

Leon Nudel

Ämnen i artikeln:

DesignTeknikApp

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.