Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

"Jag har sett mycket skit men det här tar priset"

Publicerad: 16 mars 2010, 16:21

Igår visade Alliansen upp logotypen som ska hjälpa dem att vinna valet i höst. Men den kan komma att göra mer skada en nytta. Tre tunga designers totalsågar loggan framtagen av Garbergs.


Ämnen i artikeln:

AlliansenLars Hall

Alliansens nya logotyp presenterades igår.

Lars Hall. Foto: Jana Christina Eriksson

Enligt Alliansen ska den nya logotypen, som premiärvisades igår, kännas mer öppen än tidigare.
Med en förändrad grafisk profil vill vi fortsatt väcka människors nyfikenhet och signalera öppenhet och engagemang skriver Alliansen på sin nya hemsida.

Men nu sågas Alliansens logotyp hårt av experter i branschen. Peter Neumeister kreativ chef på Neumister:
– Garbergs har ingen koll när det gäller att ta fram identiteter och design. Jag kan tänka mig hur byrån sålt in logotypen som lekfull och tjänat en massa pengar, men logotypen de tagit fram kommunicerar helt fel känsla. Det känns lite ”Emil i Lönneberga” över den här logotypen de tagit fram åt alliansen, säger Peter Neumeister.

Peter Neumeister går så långt i sin kritik att han spår att logotypen kommer skada Alliansens förtroende.
– Logotypen som Garbergs tagit fram är barnslig och allt annat en förtroendeingivande. Det här är allvarliga saker då måste man göra något seriöst.

Thomas Kurppa, kreativ chef på Kurppa PHA:
– Om det tydliga släktskapet med Animal Planets logotyp är medvetet, är det stor humor. Som logotyp betraktad, upplever jag den instängd, klumpig och omodern.

Lars Hall är en Sveriges mest erfarna art directors:
– Skydd för fulheten, kan säga om man vill formulera sig drastiskt. Är det så att alliansen förlorar valet så har man ett skäl till det, jo därför att det här är så omöjligt gjort. Det är vemodigt, jag hade gärna sett något tydligt kraftigt och enande. Hela Sveriges framtid är förstörd. Om Alliansen inte kan lyckas med en sådan enkel grej som att göra en enkel logotyp, hur ska man då kunna klara av de andra frågorna. Alliansen kommer att förlora valet på den här logotypen.

Alliansens logotyp är på en helt ny nivå, säger Lars Hall, som vann Guldägg 1994 för Centerpartiet.
– Jag har sett mycket skit men det här tar priset. Alla byråer gör klavertramp, jag vet inte hur resonemanget har gått, fult duktigt och tråkigt, jag utgår att det tar bra betalt för det här och det gör inte saken bättre.

Daniel Nilsson

Ämnen i artikeln:

AlliansenLars Hall

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.