Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

JC:s designtävling kritiseras för ”usla villkor”

Publicerad: 13 mars 2014, 13:25

Foto: JC.

Branschorganisationen Svenska Tecknare kritiserar JC:s nya designtävling som anses ha usla villkor som utnyttjar de tävlande genom gratisjobb. JC har utlyst tävlingen som ett alternativ till en byråprocess.


De som deltar i JC:s designtävling ska ta fram ett helt nytt grafiskt manér till butikerna i hela  kedjan, ett arbete som enligt Svenska Tecknare ”lätt skulle kunna kosta minst tio gånger så  mycket, sett till vanliga marknadspriser”.

Svenska Tecknare betraktar det hela som gratisjobb på ett par veckor, den enda som får betalt är vinnaren som får ett designarvode på 10 000 kronor plus jeans för 5 000, enligt JC:s webbplats.

Björn Atldax, styrelseledamot för Svenska Tecknare samt grafisk formgivare och illustratör, menar att villkoren är oacceptabla.

– De är helt förkastliga. Det här är ju ett extremt utnyttjande. Jag har jobbat mycket med JC tidigare och alltid tyckt att de varit bra, eftersom de förstått att det krävs bra betalt, dialog och samarbete med formgivaren för att få fram det resultat man vill ha, säger han till Svenska Tecknares sajt.

Även Åsa Anesäter, en av två jurister på Svenska Tecknare, säger att det är orimliga villkor.

Enligt Svenska Tecknare försvarar sig JC:s marknadschef Eleonore Säll med att siffran är ett minimum, och att ett rättvist arvode för själva arbetet kommer att ges.

– Vi vill gärna jobba med nya talanger och vågar tro att vi kommer hitta  en ny stjärna som kan leverera en idé som är minst lika bra som en  omfattande byråprocess, skriver JC i en presentation av tävlingen.

Resumé har sökt Eleonore Säll för en kommentar.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News