Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

”Je suis Charlie”-skapare vill hindra spridning

Publicerad: 2 Februari 2015, 12:58

Vill begränsa spridningen av logotypen.

Foto: Colourbox.

Den svartvita "Je suis Charlie"-logotypen har använts frekvent i sedan terrorattentatet mot Charlie Hebdo. Nu gör upphovsmannen och ad:n Joachim Roncin allt för att den inte ska spridas.


Ämnen i artikeln:

Charlie Hebdo

Det var strax efter att terrorattentatet mot satirtidningen Charlie Hebdo ägde rum i början på januari som Joachim Roncin, ad på den franska tidningen "Stylist", först postade logotypen på Twitter.

Trots sina 400 följare fick den snabbt spridning och blev symbolen för yttrandefrihet – både under manifestationer och bland folk på sociala medier som ville stå upp för den drabbade tidningen.

Nu har Joachim Roncin kontaktat jurister som ska stoppa folk från att kapitalisera på hans logotyp. De enda han gett medgivande till att använda logotypen är organisationen Reportrar utan gränser i samband med att de ville samla in pengar till Charlie Hebdo.

Anledningen till att han kontaktat den franska motsvarigheten till patent- och registreringsverket är bland annat att logotypen använts av vapenförsäljare som velat använda den som slogan för att sälja vapen.

Han kan vinna kampen om logotypen – men inte om uttrycket "Je suis Charlie" som betyder "Jag är Charlie" på svenska.

– Jag kan inte varumärkesskydda det. Det tillhör inte någon, säger Joachim Roncin till The New York Times.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Charlie Hebdo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.