Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Julmust genom tiderna – så har designen förändrats

I dessa tider är det dags för must.
Resumé gräver i arkiven för att väcka liv i din designlust.
Logotyp, färg och form.
Och en och annan tomte i uniform.

Publicerad: 23 december 2021, 06:30

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

I Sverige har läskedrycken sitt urspung på två olika håll. Dels fanns där apotekare som tillverkade läsk genom att blanda juice och socker i mineralvatten. Dessutom känner alla som sett Emil i Lönneberga till sockerdricka – drycken som bryggerier började producera under 1800-talet.

Julmusten skapades av essensmakaren Harry Roberts som tillsammans med sin pappa bildade bolaget Roberts år 1910. Drycken var en av Harry Roberts första recept, tillsammans med Champis. Musten lanserades som ett alternativ till portern och ölen, champis som ett alternativ till champagne. 

Eftersom musten var tänkt som ett alternativ till ölen gick den initialt under namnet Roberts Julöl – men det flög inte. På 20-talet gjordes en klassisk rebrand: must ansågs vara mer positivt laddat än öl och hade därmed en bredare målgrupp. Så föddes julmust som begrepp.

Reklamen då? Enligt historikern Amelie Rosengren gör Roberts reklam för julmust för första gången i det femte numret av branschtidningen ”Nya mineralvattenfabrikanten” år 1929. Två år senare skulle den beskrivas som ”Speciell jul-dryck, mörk, fyllig. Välsmakande. Väl humlad” i branschtidningen ”Bryggeri-Tidning”. ”Kraftigt, skummande, välsmakande”, var copyn som följde en annons i samma tidning 1939.

I dag dricker svenska folket 35 miljoner liter julmust varje år, enligt Tekniska muséet.

I jakt på julmustens historia har vi fokuserat på dess etiketter genom tiderna. Här följer en inspirationsresa längs minnenas allé.

Apotekarnes

Apotekarnes julmustetiketter har förändrats kraftigt genom tiderna. Från 70-talets början och framåt har designen innehållit alltifrån tomtar som festar på julbordet till etiketter helt befriade från tomtar – där Sveriges landskap i stället syns. Då hette drycken dock inte ”julmust” utan bara ”must”.

Bild 1/9  Etikett från okänt år.

Foto: Från Carlsberg Sveriges arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

 

Nygårda

Spendrups producerar Nygårda julmust. Den här musten är baserad på ett originalrecept från 1910. Genom tiderna har etiketten även här förändrats en del – även om den klassiska logotypen hänger med.

Etikett från okänt år.Foto: Spendrups.

Etikett från okänt år.Foto: Spendrups.

Etikett från okänt år.Foto: Spendrups.

Etikett från okänt år.Foto: Spendrups.

Bild 1/4  Etikett från okänt år.

Foto: Spendrups.

Bockens julmust

I Njurunda, ett samhälle en mil söder om Sundsvall, ligger Vasa Bryggeri. De producerar Bockens julmust. Originaletiketten är 40 till 50 år gammal och har används som inspiration till den moderna etikett som finns i dag. Den mer moderna varianten uppfyller dock marknadens och myndigheters nuvarande krav på utseende och märkning.

”Nygammal” lösning.Foto: Vasa Bryggeri.

Den gamla etiketten.Foto: Vasa Bryggeri.

En annan variant av etiketten.Foto: Vasa Bryggeri.

Bild 1/3  ”Nygammal” lösning.

Foto: Vasa Bryggeri.

 


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.