Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

KO granskar designbluff

Publicerad: 17 augusti 2009, 15:02

L’Oréals och Cederroth förpackar sina skönhetskrämer på ett vilseledande sätt. Det anser Konsumentverket som nu anklagar företagen för att ägna sig åt otillbörlig marknadsföring


Ämnen i artikeln:

KonsumentombudsmannenL'OréalCederroth

I den här kartongen gömmer sig L 300 Firming Eye Cream. Foto: KO

Konsumentverket lutar sig mot § 13 i marknadsföringslagen som säger att en produkt inte får marknadsföras i en förpackning som vilseleder om produktens storlek, form eller mängd.

Det vill säga som konsument får man intrycket att förpackningen innehåller mer kräm än vad som faktiskt är fallet.

De produkter det rör sig om är Lancôme Aqua Fusion som marknadsförs av L’Oréal och L 300 Firming Eye Cream från Cederroth. I det senare fallet skriver KO att förpackningen är nästan dubbelt så stor som innehållet.

Både Cederroth och L’Oréal ska nu svara på KO:s kritik senast den 7:e september.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News