Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Kreatörerna som designar för Bris

Publicerad: 13 Januari 2016, 12:39

Designen på de nya tvålarna.

Foto: Press

De tre reklamkreatörerna Karl Fredrik Mattsson, Björn Carlberg och Peter Eriksson, med bakgrund på bland annat McCann, hjälper Bris att designa den ekologiska tvålen Le Soap.


Ämnen i artikeln:

BrisKarl Fredrik MattssonMcCannDesignReklamPeter Eriksson

Tvålen görs på grön el, är vegan och fri från det kemiska ämnet laurylsulfater. Premiären sker på Formex-mässan 20-23 januari. Två kronor för varje såld tvål går till Bris.

Den görs i totalt tre dofter, märkt med Bris-loggan i olika färger.

– Angående designen så ville vi att eko-tvålen både skulle andas premium (vilket den verkligen är kvalitetsmässigt) men ändå upplevas som lite lekfull. Peter Eriksson står för formgivningen och har handritat logotypen som vi tycker blev väldigt fin, säger Karl Fredrik Mattsson.

Personerna bakom Bris-designen:

Karl Fredrik Mattsson är copywriter med flera konstprojekt bakom sig. Han skapade stora rubriker då han skapade det så kallade Horkarlsmyntet, med texten ”Vår horkarl till Kung”. Enligt Karl Fredrik Matsson var myntet ett experiment och såldes senare för 80 200 kronor på auktion.

Copywritern Björn Carlberg har tidigare arbetat på McCann, en byrå han lämnade 2014. Han är skapade av den humoristiska tv-dockserien Kjell som just nu går på TV4 Play.

Peter Eriksson är även han copy, med en 14-årig bakgrund på McCann. Efter McCann gick han till DamnGoodAgency (DGA) och är idag delägare i byrån Graviz.

fsfd

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.