Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Kusoffsky om designguldet

Publicerad: 24 Juni 2010, 13:04

Resumé har träffat Björn Kusofssky, grundare av Stockholm Design Lab, som under onsdagen vann ett Guldlejon inom Design-kategorin:


Ämnen i artikeln:

Björn KusoffskyCannes Lions

Björn Kusofssky

Förutom de enorma framgångarna i Cyber samt många lejon av ädla valörer inom PR, Promo & Activation och Direct fick Sverige under onsdagen, som grädden på moset, två guld och ett brons inom Design. Det ena gick till Stockholm Design Lab för sin kampanj åt La Biennale di venezia, en av de mest prestigefulla konsthändelserna i världen och som nu är inne på sitt 53:e år. Resumé träffade Björn Kusofssky, grundare av Stockholm Design Lab samt svensk represantant i Design-juryn, för att tala om guldet.
– Vi har vunnit mycket priser internationellt, vilket jag tror beror på att det är en idé som är enkel att förstå. Det känns naturligtvis jättespännande att vi nu även vinner Guld i Cannes, säger Björn Kusofssky.

Enkelt förklarat går själva upplägget ut på att man dekonstruerar de 90 deltagande ländernas flaggor som deltar i utställningen.

Det andra guldet hamnade hos Forsman & Bodenfors Happy med kampanjen ”Elanders on very important matters” åt Elanders Printing House. Därutöver knep SWE ett brons för ”From back home” åt Max Ström.

Det är andra året Design är en kategori inom Cannes Lions och konkurrensen var stenhård:
– Vi bedömde 1 200 bidrag så ett guld smäller verkligen högt.

Björn Kusoffsky tror att det kommer att bli ännu fler bidrag nästa år. Ytterst för att design verkligen handlar om kommunikation:
– Många tror att design handlar om produktdesign, men vi talar branding, corporate identity med mera. Många gånger handlar det om att skapa en upplevelse, vilket vi såg många prov på bland årets bidrag, säger Björn Kusoffsky.

Grand Prix gick till Happiness Brussels för IQ Font åt Toyta, vilket enkelt förklarat innebär att man med hjälp av en bil som åkt runt i en hangar med tracking-punkter skapat nedladdningsbara typsnitt.

Hela nio bidrag slogs om Grand Prix och Stockholm Design Lab var enda svenska byrå i slutstriden:
– Det var jättespännande, men jag måste säga att Grand Prix-vinnaren imponerade i det att idén egentligen var så banal och samtidigt helt genialisk, säger Björn Kusoffsky, svensk representant i Design-juryn.

Han tycker också att Happys kampanj med affischer i form av provkartor för Elanders höll mycket hög klass:
– Många i juryn tyckte att det var ett sympatiskt sätt att visa vad ett tryckeri kan erbjuda, säger Björn Kusoffski.

Totalt fem svenska bidrag hade nominerats inom design.
Design-juryns ordförande, Steff Geissbuhler, uttryckte tydligt vad som håller på att ske inom Design-kategorin:
– Tidigare kom 99 procent av bidragen från reklambyråer, men i år ser vi en betydligt tydligare mix av byråer.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.