Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Design
Publicerad: 12 februari 2014, 09:00
Landshypotek förändrar sitt varumärke, byter symbol och namn till Landshypotek Bank. Stockholm Design Lab, med Björn Kusoffsky i spetsen, ligger bakom omgörningen. – Det är så sällan man får förtroendet att designa en bank, säger han.
– Varumärket och kommunikationen samlas under löftet: För ett rikare liv på landet, säger Annika Vangstad, marknads- och utvecklingschef på Landshypotek Bank i en kommentar.
Landshypotek drog igång verksamheten redan 1836 – syftet var att förse jordbrukare med goda lånevillkor. Idag erbjuds alla privatsparare en möjlighet att investera i landsbygden genom att spara pengar i banken.
Stockholm Design Lab har tagit fram en ny identitet för det nya varumärket.
– Vi har hämtat inspiration från Selma Lagerlöfs berättelse om Nils Holgersson som genom generationer varit en källa till kunskap om vårt land, djur och naturens rikedomar, säger Björn Kusoffsky, Creative director och vd i en kommentar.
Bakgrunden till förändringen bygger på ett omfattande analysarbete med Venti, som inkluderar alltifrån attityder till landsbygd och mat till positioneringsstrategier.
– Tillsammans med de jordnära färgerna ges direkta kopplingar till det som kommer ut av vår finansiering – nämligen bra svensk mat, svensk möbeldesign, öppna landskap och välskötta skogar. Här särskiljer vi oss i bankvärlden, säger Annika Vangstad i en kommentar.
BrandLab, Minnesota Communication och Bizkit Wisely har varit involverade i arbetet med att ta fram det nya varumärket.
Karl-Johan Byttner