Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Kusoffskys ”ovanliga” uppdrag

Publicerad: 12 Februari 2014, 09:00

Landshypotek förändrar sitt varumärke, byter symbol och namn till Landshypotek Bank. Stockholm Design Lab, med Björn Kusoffsky i spetsen, ligger bakom omgörningen. – Det är så sällan man får förtroendet att designa en bank, säger han.


Ämnen i artikeln:

Björn KusoffskyStockholm Design Lab

–  Varumärket och kommunikationen samlas under löftet: För ett rikare liv  på landet, säger Annika Vangstad, marknads- och utvecklingschef på  Landshypotek Bank i en kommentar.

Landshypotek drog igång verksamheten redan 1836 – syftet var att förse jordbrukare med goda lånevillkor. Idag erbjuds alla privatsparare en möjlighet att investera i landsbygden genom att spara pengar i banken.

Stockholm Design Lab har tagit fram en ny identitet för det nya varumärket.
– Vi har hämtat inspiration från Selma Lagerlöfs berättelse om Nils Holgersson som genom generationer varit en källa till kunskap om vårt land, djur och naturens rikedomar, säger Björn Kusoffsky, Creative director och vd i en kommentar.

Bakgrunden  till förändringen bygger på ett omfattande analysarbete med Venti, som  inkluderar alltifrån attityder till landsbygd och mat till  positioneringsstrategier.

– Tillsammans med de jordnära färgerna ges  direkta kopplingar till det som kommer ut av vår finansiering –  nämligen bra svensk mat, svensk möbeldesign, öppna landskap och  välskötta skogar. Här särskiljer vi oss i bankvärlden, säger Annika  Vangstad i en kommentar.

BrandLab, Minnesota Communication och Bizkit Wisely har varit involverade i arbetet med att ta fram det nya varumärket.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.