Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Lasse Åberg gör jubileumslogga

Publicerad: 23 februari 2009, 09:49

Lasse Åberg fick uppdraget att ta fram en jubileumslogotyp för Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus. Firandet ska dessutom få uppmärksamhet med pr, reklam och event.


Ämnen i artikeln:

Lasse Åberg

Jubileumslogotypen framtagen av Lasse Åberg.

Den 24 november 2009 har Barnsjukhuset i Göteborg funnits i 150 år. Något som kommer att firas stort under hela året, och kommuniceras via print, pr och olika större events runt om i Göteborg.

Till jubileet har man tillsammans med Lasse Åberg dessutom tagit fram en jubileumslogga som kommer att användas i all kommunikation och alla kampanjer under hela jubileumsåret.

Genom åren har barnsjukhuset samarbetat med flertalet olika kända människor under olika events och evenemang. Lasse Åberg har varit en av dessa som ställt upp, bland annat har han varit med under det årliga eventet Barngolfen som är ett av de arrangemang som hålls i syfte att öka sjukhusets kännedom. I år vill man i samband med 150 års jubileumet stärka varumärket ytterligare och har därför låtit just Lasse Åberg formge jubileumslogotypen.
– Vi kände att det var helt naturlig och självklart att fråga om Lasse Åberg ville designa loggan, han har ett bildspråk och en bakomliggande tanke kring sin konst som tilltalar oss, han har också ett engagemang och en kärlek till barn vilket logotypen har satt tydligt fokus på, säger Tomas Gedda, Fundraising Manager, Insamlingsstiftelsen för Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus.

Fick han fria händer när han skulle designa logotypen?
–Vi gav honom en kort brief och delgav oss våra tankar samt vad vi ville uppnå med logotypen, men förutom det fick han helt fria händer.

Samarbetspartner till Insamlingsstiftelsen för Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus gällande Pr och event under jubileumsåret är Voodoo Public Relations / What a diff.

ASR Reklambyrå och LAB, Lundberg Annonsbyrå kommer att arbeta fram jubileumsårets printkampanj som bland annat kommer att gå i Göteborgs-Posten.

Resume.se har utan framgång sökt Lasse Åberg för en kommentar.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Lasse Åberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.