Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

LiU:s nya logga skapar kritikstorm

Publicerad: 20 Maj 2015, 13:03

Linköpings universitet har fått en ny identitet, något som upprör på sociala medier.


Ämnen i artikeln:

Futurniture

Som ett resultat av att man upplever en ökad konkurrens om såväl studenter som medarbetare har Linköpings universitet känt ett behov av att bli tydligare i sin kommunikation. Tillsammans med kommunikationsbyrån Futurniture påbörjades därför våren 2013 arbetet med att ta fram en ny grafisk profil och logotyp. I dag presenterades resultatet.

– Under våra första 40 år har vårt visuella uttryck blivit alltmer spretigt och vi har lappat och lagat vår grafiska profil så mycket att vi helt enkelt var tvungna att lägga den åt sidan och tänka nytt. Vår förkortning LiU används i många sammanhang, av oss själva, studenter och press, så vi tog det som utgångspunkt för den nya profilen, säger kommunikationsdirektör Mariethe Larsson i en kommentar till förändringen på Linköpings universitets hemsida.

I ett pressmeddelande står att universitetets egenskaper speglas i den nya logotypens "enkla och stiliserade form". Logotypen beskrivs som modernistisk, lekfull, robust och vänlig. Men den nya identiteten är inte omtyckt av alla.

Som en reaktion på den nya loggan bildades i går Facebook-gruppen "Vi som vill ha tillbaka LiUs gamla logga". I skrivande stund närmar sig antalet medlemmar i gruppen 3 300 och tillströmningen verkar inte vara på väg att avta.

Av inlägg på Facebook-sidan framgår att missnöjet gäller både designen och kommunikationen med studenterna under skapandet av den grafiska profilen: "På väldigt kort tid är det redan många studenter som är missnöjda med designen, men även över att vi varken blivit ordentligt informerade om detta eller haft chansen att tycka till."

Frida Eriksson, projektledare på Futurniture, ger sin syn på kritiken för Resumé:

–Jag tycker det är jätteroligt att det blir reaktioner – om det inte blir det hade det varit ett misslyckande. Förändring kan vara jobbigt och det är oftast de negativa rösterna som hörs mest. Men jag har hört en hel del positivt också, just nu är jag i Linköping och där har vi mötts av fin respons på kommunikationsavdelningen.

Har det funnits en dialog med studenterna i arbetsprocessen med den nya logotypen?
–Absolut har det funnits en dialog och studenter har varit med i förankringsprocessen. Men det är 27 000 studenter på LiU, så det är inte möjligt att göra alla delaktiga.

Linnéa Kihlström

Ämnen i artikeln:

Futurniture

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.