Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag25.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Lowe Brindfors nya grafiska profil för Folkoperan

Publicerad: 8 Oktober 2013, 11:17

I samband med att Folkoperans verksamhet har förändrats har även den grafiska profilen från 1976 ut. Ny logotyp, nytt typsnitt, rörlig symbol och färgsättning har tagit fram av Lowe Brindfors


Ämnen i artikeln:

FolkoperanLowe Brindfors

– Det var dags att se över hela den grafiska profilen och anpassa den för Folkoperan 2.0. Folkoperans gamla logotyp är från 1976 och har inte ändrats sedan dess, säger Elenor Wolgers, kommunikationschef Folkoperan.

Ny logotyp, nytt typsnitt, rörlig symbol och färgsättning har tagit fram av Lowe Brindfors.

– Eftersom opera bjuder på hela spektrumet av känslor var målet för vårt arbete en tydlig men samtidigt flexibel identitet, säger Noel Pretorius och Kalle dos Santos, kreatörerna bakom Folkoperans nya profilprogram. Vi fastnade för sångfågeln: den kan uttrycka olika känslor, är mångsidig och kan interagera med logotypen på olika sätt beroende på budskap och användningsområde. Den flyger, sitter, sjunger och till och med dör. Ibland är den glad, ibland spjuveraktig, ibland arg eller ledsen. Allt beroende på föreställning och kontext.

Arkitektfirman Wester+Elsner har skapat inredningen och färgsättningen i Folkoperans nyrenoverade publikutrymmen som stod klara hösten 2012.

Folkoperans nya responsiva webbplats, www.folkoperan.se är nu klar och den har gjorts av webbyrån Happiness. Här återfinns färger och typsnitt från Folkoperans nya grafiska identitet.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

FolkoperanLowe Brindfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.