Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Design
Publicerad: 14 april 2008, 09:43
Identity Works stärker sin styrelse med två nya namn: Greys förra vd Magnus Wistam samt Vilhelm Schottenius, medgrundare till Björn Borg. Samtidigt har byrån fått nya storkunden Cervera.
Magnus Wistam
Wistam och Schottenius, med bakgrund i reklam- respektive detaljbranschen, tog plats i varumärkesbyrån styrelse i fredags på den årliga bolagsstämman. De kommer nu att agera som bollplank och strategiskt stöd i Identity Works fortsatta breddning på marknaden.
Byrån, som fokuserar på kommersiell design, jobbar idag med kunder som till exempel ICA, Astra Zeneca, Cloetta Fazer, OLW, Skandia, V&S och Arla. Under 2008 är målet att även satsa på digitala medier och att visa för företagen hur de med hjälp av design kan ”utveckla och vårda sina varumärken via helhetslösningar, där samtliga kommunikationskanaler finns med”.
– Design är en av få discipliner som verkligen enar varumärket i ett fragmenterat medielandskap och varumärkets betydelse ökar. Det bevisar om inte annat V&S försäljning nu i dagarna, där varumärket Absolut bedömdes stå för merparten av bolagets värdering, säger styrelseordförande Johan Forsberg, i ett pressmeddelande.
Samtidigt berättar byrån också att de knutit till sig en ny storkund, Cervera, som är en av Sveriges största återförsäljare av glas, porslin, husgeråd och presentartiklar.
Identity Works ska ta fram en ny varumärkesplattform samt butikskonceptet för företaget.
Identity Works grundades 1992. Byråns har idag cirka 30 anställda och vd är Catarina Ohlsson. 2007 uppvisade byrån rekordsiffror. 2006 omsatte Identity Works 21 miljoner kronor. 2007 blev omsättningen över 33 miljoner kronor.
Styrelseordförande: Johan Forsberg
Vd/ägare: Catarina Ohlsson
Styrelsemedlem: Magnus Wistam
Styrelsemedlem: Ville Schottenius
Styrelsemedlem/ägare: Anette Brolin-Berg
Styrelsemedlem/ägare: Helena Stendahl-Hägg
Linda Fagerlind