Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Majblomman 2019 är en vitsippa – 13-åring bakom designen

Publicerad: 11 April 2019, 12:06

Alice Almarales Mossberg som ligger bakom Majblomman-affischen och årets majblomma.

Årets majblomma tar förmen av en vitsippa. I dag presenterades färgerna och årets affisch som 13-åriga Saga och Alice Almarales Mossberg, 15 år, ligger bakom.


Ämnen i artikeln:

DesignMajblomman

Majblomman 2019 har gräsgrön botten, gammeldags vaniljfärgade kronblad och en ljusgrön pärla i mitten. Bakom designen finns 13-åriga Saga, som vunnit Majblommans färgtävling. Den nya majblomman avtäcktes under torsdagen på Mariaskolan i Stockholm av Alice Almarales Mossberg, 15, som har skapat årets affisch:

– Saga hälsar att majblomman helt klart liknar en vitsippa, men egentligen tänkte hon på ett fotbollslag när hon valde färgerna, säger Alice Amarales Mossberg i en kommentar.

Att måla för Majblomman är en tradition som startade med nationalikonen Carl Larsson år 1912. Genom åren har många svenska konstnärer bidragit. Alice Almarales Mossberg är debutant. Hon går på Svenska Balettskolan Göteborg och älskar att uttrycka sig genom konst: Insamlingen för Majblomman startar i dag den 11 april 2019, då barn över hela landet börjar sälja majblommor. Förra året fick de ihop 66 miljoner kronor på två veckor.

Pengarna går till barn som lever i ekonomisk utsatthet i Sverige. Majblomman verkar mot barnfattigdom, både genom ekonomiskt stöd till enskilda barn och genom opinionsbildning om barns rättigheter.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

DesignMajblomman

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.