Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Mångmiljonären som gör designrevolt

Publicerad: 11 november 2011, 16:05

Lennart Nyberg blev multimiljonär när han sålde bläckpatronsajten InkClub. Nu hoppas han kunna erövra Europa med sitt Designers Revolt.

Foto: Amina Djemili

År 2000 startade it-entreprenören Lennart Nyberg bläckpatronssajten InkClub. När han sju år senare sålde mer än hälften av bolaget blev han multimiljonär. Idag driver han möbeltillverkningsföretaget Designers Revolt, som tillverkar exakta kopior av designklassikerna. En vågad idé som mötts av både ris och ros.


En sann entreprenör. Så kan man ska beskriva Lennart Nyberg. Bosatt i Schweiz, med företag i London, som än så länge är störst i Sverige. Men inom en snar framtid ska även resten av Europa erövras, är tanken, även om det är viktigt att växa i takt. Dessutom gäller det att först och främst komma ut med sin story och på så sätt komma runt bojkotten.

Men vad är då Designers Revolt? Idén hade Lennart Nyberg sugit på redan under InkClub-tiden, men först efter att han avsagt sig från det operativa arbetet, kunde drömmen bli verklighet.

– Jag har länge varit intresserad av designmöbler och har en del så kallade licenserade produkter hemma. Eftersom jag varit i it-svängen länge hade jag koll på ip-rättigheter och visste att lagstiftningen såg olika ut i olika länder.

Och det är det som är poängen med Designers Revolt, som säljer kopior av klassiker av bland andra Bruno Mattson och Poul Henningsen. I Sverige varumärkesskyddas möbler i 75 år efter att upphovsmakaren har dött. I England, däremot, skyddas designen bara i 25 år, varför affärsverksamheten är fullt laglig när företaget är registrerat där. Men att endast sälja kopior har aldrig varit ambitionen. Lennart Nyberg ville ha toppkvalitet varför det tog flera år innan produktionen faktiskt kunde komma igång.

– Jag åkte världen runt för att hitta en produktion som var riktigt bra, det vill säga hade god kvalitet, precis som de så kallade originalen. Kunderna kräver det.

I början av året var alla bitar på plats och möblerna kunde börja levereras. Problemet var bara konstkännarnas motstånd och bojkotten i ”finmedia” vad gäller annonsering.

– Oftast handlar det om okunskap om lagstiftningen. Folk tror att det vi sysslar med är olagligt, vilket det ju inte är. Men huruvida lagstiftningen är rimlig eller inte, diskuteras mer sällan. Den skiljer sig ju något enormt från den som gäller vid läkemedel. Tänk hur det skulle se ut om medicinen mot Aids hade haft ett 75-årigt skydd.

Designers Revolt har ett moraliskt uppdrag, anser Lennart Nyberg, som tycker att fin konst till god kvalitet borde vara tillgängligt för alla.

– Den moraliska diskussionen tycker jag är värd att ta. Om de här designerna skulle veta att deras möbler kostar närmare 90 000 kronor i dag, skulle de vända sig i graven. Ingen människa har ju råd, eller vill betala så mycket för en stol.

Motståndet från konstkännare och andra, gör det svårt för Designers Revolt att berätta sin historia.

– Ta Bonnier exempelvis. Vi nekas annonsera i den lite tjusigare Sköna hem, medan vi släpps in i den lite mer alldagliga Allt i hemmet. Det är svårt att komma ut.

Men Lennart Nyberg välkomnar debatten.

– Den är viktig och den vill vi ta.

Finns det några fördelar ur marknadsföringssynpunkt att vara en underdog?

– Ja, alla gillar ju en David, men eftersom vår story än så länge är så dåligt berättad är det fortfarande lite motigt.

Trots det går det bra för affärerna. Designers Revolt säljer för ”miljontals kronor” varje månad och det har gått övre förväntan, säger han.

Hur mycket vill ni växa?

– Det är så klart att vi vill nå fler marknader, men det gäller att växa i takt. En av styrkorna idag är att vi har oerhörd snabb leveranstid. Allt finns i lager. Den standarden ska vi hålla.

Amina Djemili

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.