Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Mars byter visuell identitet – syftesdrivet och mer än bara godis

Publicerad: 14 Mars 2019, 09:30

Trots att Mars Inc. äger varumärken som Pedigree, Whiskas och Uncle Bens förknippar nog de flesta dem med godis. Genom sin nya visuella identitet vill man bredda bilden av koncernen och anamma en mer syftesdriven approach.


Ämnen i artikeln:

Mars

Nämn företaget Mars för någon så kommer de med stor säkerhet att tänka på chokladkakan. Kanske känner de också till att Mars Inc. äger varumärken som M&M, Skittles, Snickers och Twix.

Färre vet nog att de även har globala varumärken som Pedigree, Whiskas och Uncle Bens. Lägg därtill att man äger veterinärkedjan VCA med över 800 kliniker.

Det vill koncernen ändra. I veckan lanserade man en ny visuell identitet som ska bredda bilden av Mars. Först och främst har man uppdaterat koncernlogotypen till ett tvåfärgat "M". Den tidigare logotypen innehöll hela företagsnamnet i blått och med seriffer. Den nya visuella identiteten innehåller även en ny färgpalett och ny seriff-fri typografi som ska fungera bättre i digitala miljöer. Den mer avskalade logotypen följer flera stora varumärken som de senaste åren lanserat mer asketiska logotyper.

Mars Inc:s tidigare logotyp.

För det andra har man skapat egna logotyper för underdivisionerna "Food", "Petcare" och "Mars Wrigley Confectionary".

– Förändringen kommer från en djup övertygelse om att koncernen Mars för att säkerställa långsiktig framgång behöver vara lika differentierade som de enskilda varumärkena. Vad det här handlar om är att ställa om Mars mot att bli mer syftesdrivet. Det är ingen marknadsaktivitet utan handlar om att hela företaget ställer om för att tydliggöra vad Mars står för, berättar Andy Pharoah, strategi- och hållbarhetschef på Mars Inc, för AdWeek.

Den nya visuella identiteten kommer kort inpå att Mars tagit fram ett nytt koncerncredo som ska symbolisera vad de står för: "The world we want tomorrow starts with how we do business today" alternativt "Tomorrow starts today".

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Mars

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.