Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

McDonald’s nya design - en avskalad färgbomb

Publicerad: 7 januari 2016, 15:04

Adage visar idag upp McDonald's nya färgstarka design.

Foto: Adage/McDonald's

Trött på McDonald’s typiska röda och gula färger? Lyckost! Nu byter snabbmatskedjan design globalt för första gången på tre år. Här är en glimt av de nya förpackningarna.


Ämnen i artikeln:

DesignbyråerMcDonald'sDesign

McDonald's vd Steve Easterbrook eftersträvar ett modernare hamburgerföretag. Därför har han nu beslutat att inför 2016 ge förpackningarna en mer avskalad design med knalliga färger såsom limegrön, turkos och lila. Det är den första omgörningen som sker globalt på tre år, det skriver Adage.

Förpackningarna är utformade av designers från sju byråer. Det hela påbörjades för nästan ett år sedan, då McDonald’s tog en designer från varenda av deras huvudbyrå, skickade dem till London en vecka för att brainstorma förpackningsdesign. Det handlar om designers från byråerna Leo Burnett Tyskland, TBWA USA, DDB Hong Kong, Creata Australien, Boxer Storbritannien, Landini Australien och Forpeople Storbritannien. Därefter ska McDonald’s förpackningsbyrå sedan år tillbaka - Boxer - ha arbetat fram den vinnande designen.

Den nya designen rullas redan nu ut på McDonald's-restauranger över USA, för att kort därefter nå globalt. McDonald’s signaturfärger röd och gul visar sig fortfarande, men får till stor del ge vika för skrikiga färger med namn som ”Passionate Purple”, ”Optimistic Orange” och ”Zesty Lime”.

Mike Bullington, Senior Archives Manager på McDonald’s, säger till Adage:
– Våra förpackningar ändras för att återspegla en modern tid och behoven hos våra kunder.

Se McDonald’s förpackningsresa på Adage.com. Såhär har förpackningarna sett ut sedan 2013.

vvxvcx

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.