Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Design
Publicerad: 12 mars 2020, 09:20
Varumärkesbyrån Identity Works har hjälpt tågbolaget MTRX med att ta fram en ny visuell identitet, ett nytt namn, ny digital kundupplevelse och ett nytt kommunikationskoncept.
MTRX blir den första kunden där alla enheter inom IW-familjens erbjudande från varumärkesutveckling, design, digital tjänsteutveckling och kommunikation arbetar för varumärket.
MTRX som tidigare hette MTR Express etablerades i Sverige 2015 efter avregleringen av fjärrtågstrafiken. Med stöd av Identitet Works är ambitionen att bli Sveriges bästa resebolag.
Tågens röda färg utgör kärnan i den nya identiteten, tillsammans med en ny varmare och mjukare färgpalett, nya grafiska illustrationer och ett nytt egenritat typsnitt. Dessutom har ett stort arbete gjorts för att förbättra och förenkla det digitala kundmötet. Här har data från MTRX kundresor kartlagts och bolagets kunder har tillsammans med service designers från IW utvecklat både design och funktionalitet. Arbetet har resulterat i en modern och varumärkesdriven digital kundupplevelse anpassad till resenärernas behov.