Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Neumeister gör bok med ikonisk fotograf

Publicerad: 30 november 2012, 11:22

1967 fotograferade Sture Lindvall den 25:e upplagan av Monaco Grand Prix i Monte Carlo. 45 år senare får en ny generation chansen att ta del av de klassiska bilderna. Utgivningen av "Two days in Monte Carlo" sker på initiativ av fotografens son Richard Lindvall i samarbete med Neumeister.


Ämnen i artikeln:

Neumeister

Det var 1967 som den svenske fotografen Sture Lindvall fotograferade Monaco Grand Prix i fashionabla Monte Carlo  på uppdrag av Kungliga Svenska Automobilklubben.

Fotografierna visar en värld full av elegans, glamour och spänning under den 25:e upplagan av tävlingarna. 1967 var också det sista året som tävlingen arrangerades utan att sponsorer präglade arrangemangen vilket kom att och förändra Formel 1 för alltid.

Det dröjde 40 år innan fotografens son Richard Lindvall upptäckte de unika bilderna på nytt. Det har blivit ett flertalet utställningar på bland annat Lydmar Hotel och Sotheby´s.

Richard Lindvall inledde sedan ett samarbete med Neumeister för att färdigställa boken "Two days in Monte Carlo". Boken återger dramat, spänningen och personligheterna från loppet 1967 och innehåller även ett flertal foton från filmfestivalen i Cannes samma år. Men ännu viktigare, det fångar en son som upptäckt en fars livsverk.

– Det har varit väldigt inspirerande att få chansen att tillsammans med Richard skapa "Two days in Monte Carlo". Richard har försett oss med fantastiskt material som vi fått förtroende att vara med och förvalta och utveckla till en färdig bok som vi kan dela med resten av världen” säger Serhat Ferat, Senior Designer på Neumeister och fortsätter:

– Det är väldigt roligt att Neumeister som byrå växer med den här typen av uppdrag och jag välkomnar liknande projekt innanför Neumeister’s portar i framtiden.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Neumeister

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.