Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Nord ID bakom Easyparks nya identitet

Publicerad: 21 oktober 2022, 07:15

När Easypark ville ta nytt grepp om sin visuella identitet var det designbyrån Nord ID som fick uppdraget. Resultatet är en uppdaterad portfolio av varumärkesfärgerna rosa och lila.

Ämnen i artikeln:

Nord IDDesignNyheter

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Easypark är ett av de största företagen inom parkering- och mobilitetslösningar och har den bredaste täckningen i världen. Nu släpper man sin nya identitet, som ska hjälpa bolaget att sticka ut bland andra parkeringsappar. Grunden är densamma, med Easyparks färger rosa och lila, men kostymen har förnyats och man har lagt till fler nyanser och mjukat upp tonerna, samt adderat ett nytt typsnitt och grafiska element.

– Easypark har mognat och växt som bolag vad gäller erbjudande och genom vår geografiska expansion. Som innovatör inom mobilitet vill vi att varumärket ska visualisera vår ambition att göra städer mer levande, och bidra till en positiv känsla av enkelhet och kontroll. Easypark förblir rosa och lila, men vi öppnar också upp en bredare färgpalett som gör oss mer relevanta och informativa på alla marknader när vi fortsätter växa, säger Stephanie Smitt Lindberg, marknadschef på EasyPark Group.

Designen är baserad på rektangeln, som för många ger tydliga associationer till en parkeringsplats. 

Nord ID (tidigare DDB Design) är Nord DDB:s designben och är designbyrån bakom den nya identitetsdesignen. Man har haft som mål att stärka uppfattningen om Easypark som branschledande, utan att förlora lekfullheten i varumärket.

– Samtidigt vill vi behålla energin och lekfullheten från varumärket med ett modernare uttryck. Hela designkonceptet är byggt runt en enhet som vi kallar ”The space”. Denna symboliserar bilar, parkeringsplatser och mobilitet i stort - skapat för att berätta om Easyparks konstanta rörelse på alla plattformar, säger Michael Hollesen, brand strategy director på Nord ID.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev