Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Ny design ska boosta klassiska vodkavarumärket

Publicerad: 2 mars 2016, 09:49

Klassikern får en mer modern touch.

Explorer Vodka känner kanske de flesta svenskar till. Nu har designen på klassikern uppdaterats en aning av reklambyrån Zellout.


Ämnen i artikeln:

Zellout

Symbolen med skeppet och seglet har hängt med sedan Explorer först lanserades i butik 1958 och ritades ursprungligen av industridesignern Sigvard Bernadotte.

Men nu har både formen och etiketten fått en mer modern touch. I samband med re-designen byts glasflaskan ut mot en pet-flaska, i ett försök av producenten och distributören Altia att vara mer skonsam mot miljön.

Zellout har bland annat bytt ut pappersetiketten till en transparent dekor.
– Utmaningen har varit att uppdatera designen och anpassa den för pet-flaskan och på samma gång säkerställa igenkänningen av Sveriges mest sålda vodka, säger Richard Ollén, projektledare på Zellout i en kommentar.

Lanseringen av den nya flaskan sker under den första veckan i mars och på Altia är man inte orolig för hur den nya designen kommer att tas emot:
– Det är dessutom ett sätt att utveckla varumärket. Vi har en tämligen ung och miljömedveten målgrupp och jag tror de kommer att välkomna den här förändringen, säger Caroline Grundström, brand manager för Explorer hos Altia Sweden.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Zellout

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.