Design
Ny vd till Happy F&B – rekryterar strateger
Publicerad: 24 september 2019, 07:48
Fr.v: Leif Sorte, Anders Kornestedt, Erica Thelin, Lisa Careborg, Anton Nordstierna och Jens Andersson. Foto: Ola Kjelbye
Happy F&B förstärker strategierbjudandet ytterligare genom flera nyrekryteringar och en ny vd.
Under de senaste åren har Happy F&B anställt flera varumärkesstrateger för att möta behovet att skapa en långsiktig grund för varumärken inom strategi och identitet. Nu tar Happy rekryterar flera nyckelpersoner som på olika sätt kommer fokusera på strategi och innovation.
• Jens Andersson, tidigare creative director på Monki/H&M, kommer som brand innovation director fokusera på hur varumärken bäst kan utnyttja ny teknik och möta nya kundbeteenden.
• Anton Nordstierna, tidigare design director på Happy F&B, kommer arbeta som brand strategist. Han har under många år drivit designuppdrag för bland annat SVT, Sveriges Radio och Ving med fokus på strategi.
• Erica Thelin, har en bakgrund som Planner på Volt, kommer även hon att arbeta som Brand Strategist. Erica tar med sig erfarenhet av uppdrag som Försvarsmakten och Lidl.
– Vi är mycket glada att de vill vara med i vår satsning. De här personerna bidrar med spännande erfarenheter från olika roller och verksamheter, inte minst Jens som kommer från kundsidan. Hans kunskap om hur strategier kan förverkligas i digitala och sociala medier är väldigt värdefull. På Happy kommer han vara med att utveckla framtidens varumärkesupplevelser, säger Lisa Careborg, Creative Director på Happy i en kommentar.
Samtidigt görs en förändring i Happys ledning. Leif Sorte har under många år varit del av Forsman & Bodenfors ledning och kundansvarig för uppdrag som AMF, Apoteket, Coop och H&M. Nu tar han över vd-rollen i Happy och kommer att ansvara för att vidareutveckla strategierbjudandet.
Forsman & Bodenfors beskriver förändringarna på Happy FB& som en viktig del av koncernens totala erbjudande och strategiska förflyttning. Leif Sorte kommer även i fortsättningen att ha en roll inom Forsman & Bodenfors ledning.
– Att vi nu får in Leif Sorte som vd och ansvarig för utvecklingen av vårt strategierbjudande känns extra bra för mig personligen eftersom vi känner varandra väl och har arbetat ihop i många år både med kunduppdrag och managementfrågor. Leifs långa erfarenhet av ledande roller på kundsidan och från Forsman & Bodenfors ger oss precis rätt kraft i vår utveckling, säger Anders Kornestedt, grundare av Happy och tidigare vd, som nu kommer lägga all fokus på kunduppdrag och byråns affärsutveckling.
Happy är idag ett 40-tal personer och har kontor i Göteborg och Stockholm. Happy är en del av Forsman & Bodenfors-koncernen och jobbar med såväl nationella som internationella kunder. Exempel är Bee, Brunngård, Dometic, Lego Ideas, Open, SK-II, SVT, SJ, Svenska Spel, Swedbank, Tallink och Åhléns.