Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Nya förpackningar lyfter snabbmat

Publicerad: 8 juli 2013, 07:59

Med nya förpackningar från BVD vill 7-Eleven och Pressbyrån i Sverige lyfta fram sitt snabbmatssortiment.


Ämnen i artikeln:

BVD7-ElevenPressbyrån

Allt fler väljer en snabb macka, wrap eller sallad till lunch. Men för den som har bråttom kan det vara svårt att se vad som döljer sig i förpackningarna och krångligt att hitta det man söker.

— Många har bråttom men vill samtidigt ha bra mat. Vi har utgått från kundernas krav på att snabbt kunna välja ett nyttigt och näringsrikt alternativ, säger Mia Hesselgren, varumärkesstrateg på design- och varumärkesbyrån BVD i Stockholm.

På uppdrag av Reitan Convenience Sverige AB har BVD formgivit de nya förpackningarna som nu finns på 7-Eleven och Pressbyrån. Båda kedjorna ingår i norska Reitan gruppen som även äger flera kiosk- och convenience-kedjor i Norden och Baltikum.

Ingredienser, pris och energiinnehåll framgår tydligt, något som konsumenterna efterfrågar.

— Man vill också se maten, något som vi löst med en delvis transparent förpackning, säger Rikard Ahlberg, Creative Director på BVD.
För att lättare hitta de vegetariska alternativen har de fått ett särskiljande utseende.

En annan ledstjärna vid utformningen är att förpackningarna ska vara praktiska och göra maten enkel att ta med och äta i farten.

— Målet är att stärka vår ställning på snabbmatsmarknaden och tvätta bort onyttighetsstämpeln, säger Richard Forsshéll, Marknadschef på 7-Eleven i Sverige. Vi vill visa att vår snabbmat är bra mat.

Arbetsgrupp:
Mia Hesselgren, Varumärkesstrateg
Rikard Ahlberg, Creative Director
Andreas Helin, Grafisk Designer
Karin Boström, Produktionsledare
Mattias Jersild, Copywriter

BVD har arbetat med Reitan gruppen sedan 2006 och har under 2013 vunnit flera internationella designpriser, bl a Merit Award i One Show, nominerad i D&AD och Bronze i Cannes Lions för uppdateringen av svenska 7-Elevens kaffekoncept.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

BVD7-ElevenPressbyrån

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.