Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Design

Nya kunder och medarbetare till designstudion Bedow

Publicerad: 11 Oktober 2019, 14:17

Fredrika Larsson och Petter Dybvig.

Under sommaren har designstudion Bedow börjat jobba med tre nya kunder. Det innebär att man nu kan välkomna två nya designers och flytta in i nya lokaler.


Även om designstudion Bedow har en omsättning på knappa 6 miljoner har man de senaste åren prisats i designtävlingar världen över. Bland framgångarna kan man räkna fyra vinster i European Design Awards, Guldägget och i D&AD.

Nu rustar man för att dels ta hand om tre nya kunder men även för att kunna få in ytterligare uppdrag.

– Vi har fått många förfrågningar den senaste tiden och beslutade oss för att lägga om vår strategi en aning för att kunna ta in fler och större uppdrag. Därför rekryterar vi nu två nya designers, säger Perniclas Bedow som är grundare och delägare i studion.

Nya på byrån är nyexaminerade Fredrika Larsson samt Petter Dybvig som rekryteras från Henrik Nygren Design.

– För mindre aktörer är det svårt att ta betalt för alla administrativa roller som de stora byråerna gör. Därför letar vi alltid efter designers som kan arbeta direkt mot uppdragsgivare och som överlappar varandra i kunskaperna.

Kunderna som kommit in under sommaren innefattar Hyber, ett kroatiskt destilleri samt en båttillverkare stationerad i St. Petersburg. Sedan tidigare jobbar byrån med kunder som Aller Media, Bonnierförlagen, Erik Penser Banke och Unicef.

– Det finns så många duktiga byråer som slåss om de relativt få uppdrag som finns här i Sverige så vi har länge öppnat oss mot den internationella marknaden. Där finns en större bevakning och ett större intresse av design och eftersom vi emellanåt får utmärkelser och omnämnanden för våra jobb så ger det också uppmärksamhet. Och jag gissar att det är därigenom uppdragen kommer, säger Perniclas Bedow.

Under sommaren har man även öppnat upp ett konto i Hongkong.

– Vi har en anställd som kommer från Hongkong och som beslutade sig för att flytta tillbaka och då uppstod en möjlighet. Beslutet är totalt ostrategiskt, men väldigt kul. Vi har varit där och träffat ett antal aktörer och det verkar svårt – men inte omöjligt – att som utländsk aktör ta sig in på den asiatiska marknaden. Men hela satsningen är väldigt prototypig – om det lyckas så är ju marknaden stor, om inte så har vi lärt oss nya saker.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.