Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Nytt formspråk för Liljeholmens

Publicerad: 25 november 2008, 15:10

Food & Friends fick i uppdrag att designa om Liljeholmens samtliga förpackningar och stärka företagets position på marknaden. Nu lanseras den nya designen och ett nytt annonsspråk.


Annons

– Vi har designat om alla deras förpackningar samt tagit fram en annonskampanj som precis har börjat gå i olika inrednings- och modemagasin, säger Therese Ahlin Lindersson, produktionsledare på Food & Friends.

Liljeholmens grundades 1839 av Lars Johan Hierta, Aftonbladets grundare, och Johan Michaelsson. Namnet på företaget blev Liljeholmens Tekniska Fabrik. Iden till företaget fick Hierta efter att ha sett ett stearinljus i London två år tidigare.

Den nya förpackningsdesignen.

Stearinljusen som fabriken tillverkade var de första i Sverige. Från början var prisbilden dock ganska hög och ljusen ansågs därför som exklusiva. Ljusen var inslagna i blått papper med gul etikett, en färgkombination som levt kvar ända till idag.

Nu har Food & Friends rensat i designen.
– Hela idén var att höja kvalitetskänslan. Förut var det väldigt mycket som konkurrerade på förpackningarna. Vi rensade upp och stramade till och genom att använda befintliga element lyckades vi göra stora förändringar utan att förlora igenkänning, säger Cecilia Neuman, art director och designer på Food & Friends.

Den gamla designen.

Det gula är nu helt borta. Istället har förpackningarna fått en mörkare blå färg med ett mönster som utgår från den klassiska lågan som tidigare funnits på förpackningarna.
– Det här är ett kvalitetsljus och det vill vi ska synas på förpackningarna, säger Cecilia Neuman.

Även annonserna, med texten ”eftertraktade sedan 1839”, fokuserar på ljuset.
– Ljuset är i fokus. Sedan har vi jobbat med antika smycken som liksom insekter dras mot lågan.

Liljeholmens

Byrå: Food & Friends
Arbetsgrupp: Sofia Kinberg projektledare, Cecilia Neuman art director & designer, Frida Omsén  på copy
Fotograf: Pål Allan

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.