Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

OLW byter design och satsar på nyttigare profil

Publicerad: 28 maj 2008, 13:13

OLW gör om tillverkningsprocessen på alla sina chips för att hänga med i den rådande hälsotrenden. Samtidigt gör de också om designen på alla påsarna. Nästa vecka kommer kampanjen som ska sälja in den nya produkten.


Hösten 2007 tog OLW bort palmoljan de tidigare använt vid fritering från tre av företagets produkter. Nu plockar chipstillverkaren bort palmoljan från all tillverkning. Istället ska de fritera alla sina chips i solrosolja.
– Våra chips skapar gemenskap och höjer stämningen på vilken fest som helst och är nu dessutom lite nyttigare, säger Marcus Thollin, marknadschef på OLW.

Samtidigt passar företaget också på att lansera en helt ny design på påsarna. Liksom tidigare är det Identity Works som står bakom det nya utseendet.
– Vi har haft samma varumärkesbyrå sedan 2004. Identity Works gjorde om designen på påsarna när vi inledde samarbetet med dem. Nu är det dags igen, säger Marcus Thollin.

Varför gör ni om designen nu?
– Det är viktigt att förpackningarna ser attraktiva ut. När vi har gjort tester har vi märkta att en del konkurrenter har varit bättre. Det är också viktigt att hela tiden utvecklas, säger Marcus Thollin.

Thollin ser på redesignen i fyra steg.
– Det ska bli tydligare branding och tydligare färgkoder för olika smaker. Chipsen ska se smakrika och krispiga ut. Och den fjärde punkten är bytet till solrosolja.

Satsningen som OLW nu gör är den största på länge för snackstillverkaren. Vad redesignen har kostat eller vilken budget lanseringskampanjen har vill Thollin inte uppge men han säger att det är årets i särklass största budget.
– Det här, att vi satsar på solrosolja, är det största som hänt på många år och vi hoppas att det ska göra avtryck på marknaden, säger Marcus Thollin.

Budskapet om de nya chipsförpackningarna ska spridas med hjälp av en kampanj från Åkestam Holst som går upp nästa vecka. Huvudmedia för kampanjen är tv och filmen kommer att visas i totalt åtta kanaler. Detta backas även upp av en samplingskampanj, i samarbete med Aftonbladet, och med print. För pr-delen ansvarar Vår PR-byrå.

– Kampanjen fokuserar på saker i livet som är ”larger then life”. Detta skildras med situationer där man delar med sig. Konceptet lyder ”Dela med dig av det goda”. Vi har valt att fokusera på gemenskap och den sociala dimensionen i snacks, säger Marcus Thollin.

OLW har tidigare samarbetat med DDB men valde i slutet av förra året att gå ut i en byråupphandling för ny reklambyrå. Vinnare blev Åkestam Holst som nu släpper den första stora kampanjen för den nya kunden.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.