Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Planet Creatives lyckade Electrolux-kupp

Publicerad: 4 juni 2008, 13:20

I april skrev Resumé om den djärva annons designbyrån Planet Creative satte in i Dagens Industri där de riktade sig direkt till Electrolux vd. Tack vare det har de nu fått träffa Electrolux globala marknadsavdelning.


Annonsen i DI.

För några månader sedan satte den lilla designbyrån Planet Creative in en annons i Dagens Industri med ett utrop till Electrolux: ”Hej Hans Stråberg. Vi vill göra om er logga!”

Då sa Electrolux mediekontakt Anders Edholm att man var nöjda med Lowe Brindfors, men la till:

– Om Fredde och Johan vill diskutera detta vidare är de välkomna att kontakta mig så kan jag förmedla vidare kontakt till vår globala marknadsavdelning.

Och nu har Planet Creative fått sitt möte. Med Anthony Ford, som är global innovation manager på Electrolux. Att mötet blev av är tack vare Electrolux vd Hans Stråbergs fru.

– Hon hade hittat annonsen och sagt till sin make som tyckte det var ett kul och djärvt grepp av oss. Så han satte oss i kontakt med Anthony Ford, säger Fredde Johansson, cd på Planet Creative.

– Det var ett väldigt intressant möte och de var relativt angelägna. Electrolux är tydligen ute efter en liten rock’n’roll-byrå som kan rikta sig mot ungdomar och de tyckte att vi passade in. Vi är ju mer åt det hållet som designbyrå.

Electrolux och Planet Creative ska träffas igen i september. Det byrån skulle användas till är små punktinsatser riktat mot ungdomar.

Nu kom nyheten att Lowe får utökat förtroende, hur påverkar det era chanser?
– Vi kommer aldrig att bli eller ens vilja bli deras superbyrå. Vi är en annan typ av byrå som skulle funka för punktinsatser och att paketera in kommunikation riktat mot deras yngre målgrupper, säger Fredde Johansson och fortsätter:

– Det blir intressant att se hur det utvecklar sig. Vi hade nog inte trott att vi skulle komma så här långt.

Electrolux: Vi är nöjda med Brindfors

Designbyrån gör annons för Electrolux vd

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.