Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Pudlar efter vreden mot nya förpackningsdesignen

Publicerad: 15 Oktober 2018, 08:29

Santa Maria tar tillbaka de gamla förpackningarna för 16 av sina kryddor.

Kunderna har varit hårda mot Santa Marias förpackningsdesign som för vissa kryddsorter saknar så kallad"ströare". Nu står det klart att Santa Maria kryper till korsert och ändrar tillbaka 16 kryddors förpackning.


Ämnen i artikeln:

Identity WorksDesignbyråerFörpackningSanta MariaDesign

I samband med lanseringen av Santa Marias nya förpackningsdesign hade kryddföretaget tagit bort "ströare" från vissa av glasburkarnas topp. De nya förpackningarna var framtagna av design- och varumärkesbyrån Identity Works.

I varumärkets eget forum berättade Santa Maria själva att de varit ute efter en "förbättrad funktionalitetet" med lock som är enklare att öpnna samt att de vill göra det enklare för konsumenterna att dosera.

Men de negativa kommentarerna har haglat in så väl på Santa Marias kanaler i sociala medier som i forumet.

"Hur tänkte ni när ni designade den nya kryddburken?

Det blev:
- Svårare att dosera.
- En större förpackning som tar mer plats att transportera - sämre för miljön.
- Större mängd plast - sämre för miljön.
- Extra etikett på locket - sämre för miljön.
- Inget namn på kryddan på locket som ni utlovat. På etiketten fanns endast en instruktion om hur man öppnar locket.
- 1 gram mindre innehåll (men ni kanske sänkte priset).", skriver bland annat en konsument.

Både Aftonbladet och Expressen har skrivit om kritiken. Konkurrenten Kockens Kryddor har därtill passat på att dra nytta av situationen som har uppstått:

Visa det här inlägget på Instagram SNÄPPET BÄTTRE! Alla Kockens kryddburkar har snäpplock som öppnas och stängs lätt med en hand. Du behöver aldrig undra vart locket tog vägen. 🍃 #kockenskryddor Ett inlägg delat av Kockens AB (@kockenskryddor) 5 Okt 2018 kl. 6:23 PDT

I ett pressmeddelande på måndagen meddelar kryddjätten att man ändrar tillbaka flera av kryddornas förpackningar.

– Med de nya insikterna som grund har vi beslutat att ändra från den större öppningen till ströare på ytterligare 16 kryddor. Vi hoppas att konsumenterna kommer att uppskatta det och vi vill rikta ett stort tack till alla som har hört av sig och delat med sig av sina synpunkter, säger Eva Berglie, kommunikationschef på Paulig Foods, i pressmeddelandet.

De uppdaterade burkarna kommer att finnas i butik i november-december, enligt Paulig foods.

– Den pågående dialogen med våra konsumenter har givit oss ännu bättre förståelse för produktens användningsområden, fortsätter Eva Berglie på Paulig Foods.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.