onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Resumés omslag från 2022 – ett designexperiment

Resumés omslag från 2022 – ett designexperiment

Tio förstasidor, tio tolkningar av Resumé. Här är resultatet från årets stora designexperiment.

Publicerad: 30 december 2022, 12:45

Ämnen i artikeln:

MagasinToppnyheterDesign

Innehåll

Idén var ganska enkel och kom som ett tips från varumärkesstrategen Håkan Olofsson. Bland Resumés läsare finns några av Sveriges bästa designer och formgivare. Hur skulle de tolka innehållet och vad kan de göra med en tom förstasida under ett års utgivning?

Det blev en spännande samling uttryck från kreatörer, konstnärer och byråer.

Från Lars Elfmans tydliga Oatlystil, Evelina Rönnungs kreativitet, Lisa Vaccinos oljemålning, Happy F&B:s grupparbete och Philip Ahlqwists medietänk.

Noterbart att en klar majoritet har utgått från textbaserade idéer. En samling bilder som om något berättar om Sverige och svensk visuell kommunikation 2022.

Nr 1: Talang

Lars Elfman, Oatly Department of Mind Control

Talang finns inte. Träning, tajmning och tur finns, men talang finns inte. För att bli en ”talang” behöver du blöda, svettas och gråta, ha tajmning nog att befinna dig på rätt ställe vid rätt tidpunkt och ha turen att omges av människor som ger dig rätt förutsättningar att lyckas.

ATT LÄSA FRÅN DETTA NUMMER: De eftertraktade – fem talanger rustade för framtiden inom reklam och marknadsföring

Nr 2: Landsorten

Evelina Rönnung, Hedvig

Vissa skillnader mellan stad och land är faktiska, andra är bara politiska konstruktioner. Ta reklambranschen. De kreativa arbetsmöjligheterna finns i täta miljöer medan kreativiteten fostras lika bra i det glesa. I alla fall om man får tro ett gäng mycket framgångsrika kreatörers bakgrunder.

ATT LÄSA FRÅN DETTA NUMMER: Det våras för landsorten – så lyckas byråerna utanför storstäderna med vinstmarginal på över 20 procent år efter år

Nr 3: Metaversumdesign

SDL

Den latinska texten och den binära koden representerar de parallella verkligheterna – den analoga och den virtuella. Det finns också en lista över saker relaterat till metaversum, för att visa hur omfattande detta ämne är. Tillsammans skapar de ett landskap där dessa två verkligheter ständigt överlappar varandra.

ATT LÄSA FRÅN DETTA NUMMER: Kom igång, designa, väx: Resumé går igenom allt du behöver veta om Metaverse

Nr 4: Lojalitet

Silver

Företag som inte har ordning på sin kundtjänst borde inte få annonsera. Det är tanken bakom att leka med ett gammalt sexistiskt meme för att lyfta att inte många varumärken har en hållbar kundrelation. Och det kan inga hjärteknipande reklamfilmer eller hippa varumärkesidentiteter i världen ändra på.

ATT LÄSA FRÅN DETTA NUMMER: Snygga, väldoftande, dramatiska – sex udda butiker som sliter kunderna från sensommarsolen

Nr 5: Sport och marknadsföring

Lisa Vaccino, Åkestam Holst

Lisa Vaccino, art director på Åkestam Holst. Sedan några år tillbaka är hon ledig om fredagarna för att ägna sig åt gouachemålningar som fyller flödet på Instagramkontot fredagvaccino. Hennes målningar symboliseras av tonårsromantik och nostalgi, alltid med varumärken i fokus.

ATT LÄSA FRÅN DETTA NUMMER: Är web3 framtiden eller bara en bluff? 

Nr 6: Det politiska spelet

Jonas Frank

Omslaget är gjort som små historier för varje parti. Vänstern vill ju inte vara en dörrmatta till någon. Kommer Miljöpartiet blåsa ut sig själva ur riksdagen? Har Ebba Busch slagit upp dörren helt och hållet för SD? Finns det en intern konflikt inom Centern? Alla kanske inte helhjärtat står bakom Annie Lööf. Tittar du noga på S logotyp så ser du en apa och en elefant.

ATT LÄSA FRÅN DETTA NUMMER: Så blev Ryssland manipulationens mästare

Nr 7: Kreatörerna förenar sig

Happy F&B

En ”visuell visklek” som pågick under semestern. Alla på Happy fick vara med, oavsett yrkesroll. Den slutliga bilden blev både knäpp och kul, ful och fin. Som om alla har haft solsting. En övning i att leka, släppa kontrollen och lita på den kreativa processen, slumpen och varandra.

ATT LÄSA FRÅN DETTA NUMMER: Steg för steg – så kraschar du en reklamtävling

Nr 8: Sveriges bästa marknadschef

Philip Ahlqwist

”Ingen reklam tack, men gärna Ikeakatalogen” kunde ses vid brevinkast då katalogen kom med posten. Ikea genomsyras av en kreativ höjd som inspirerar mig som reklamare och entreprenör. Omslaget är en hommage till den standard Ikea sätter samt en påminnelse om vad vi bör eftersträva: att göra jobb så bra att de inte upplevs som reklam.

ATT LÄSA FRÅN DETTA NUMMER: Magi och medkänsla – så blev Ikeas Helena Gouveia bäst i Sverige

Nr 9: Hållbar kommunikation

Kurppa Hosk

”In the increasing clutter, it is easy to feel overwhelmed. At the speed of it all, we are jeopardizing our ability to stop and think. Down-prioritizing the necessary time to get priorities right. Occupied by running individually when what’s needed are collective efforts. What if we could deliberately pause for a moment – before speeding up change?”

ATT LÄSA FRÅN DETTA NUMMER: Från trött industristad till internationell förebild i hållbarhet – så gör Eskilstunas varumärke succé

Nr 10: Framtiden

Bold

Framtiden har alltid varit oförutsägbar, kanske nu mer än någonsin förr. Det är lätt att vara pessimistisk med krig i Europa, klimatångest och stundande lågkonjunktur. Men det finns också mycket att glädjas över och vara nyfiken på. Framtiden är oskriven, och det är upp till var och en av oss att välja hur vi ser på den.

ATT LÄSA FRÅN DETTA NUMMER: Historien bakom framtidsprognoserna – så tänker en professionell trendspanare

Läs också om Resumés magasin 2023:

Yasmine Winberg: Säg adjö till Resumé!

Billy Andersson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev