Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Design
Publicerad: 8 november 2018, 12:47
Riksidrottsförbundet byter logotyp. Den nya logotypen är utformad av kommunikationsbyrån DET.
I kombination med idrottsrörelsens framtidssatsning Strategi 2025 lanserar Riksidrottsförbundet idag en ny logotyp. Ambitionen bakom var att bevara bärande element och färgspråk samtidigt som den skulle få en modernare framtoning.
– Dels handlade det om att hitta en form som gjorde det möjligt att använda logotypen i olika sammanhang, dels att hitta ett modernare uttryck. Men den kanske största utmaningen var att sätta tänderna i en så traditionstyngd symbol utan att ha fria händer att få göra om den helt, säger Mats Wallin, CD på DET, i ett pressmeddelande.
– Med den revitaliserade logotypen förtydligar vi idrottsrörelsens framtidsfokus, samtidigt som vi bevarar bärande element och färgspråk. Riksidrottsförbundet känns igen av över 80 procent av svenska folket och den andelen vill vi förstås öka samtidigt som vi är angelägna om att bevara igenkänningen i allt det vi står för i form av gemenskap, demokrati, allas rätt att vara med och rent spel, kommenterar Nina Nygaard, kommunikationschef på Riksidrottsförbundet.
Arbetsgrupp DET:
Projektledare: Christina Gillberg
Creative Director: Mats Wallin
Grafisk designer: Johan Barrett
Produktionsledare: Ninna Borg
Formgivare: Marianne Heed-Miskar
Arbetsgrupp Riksidrottsförbundet:
Nina Nygaard, kommunikationschef
Tor Widerberg, visuellt ansvarig
Gamla logotypen: