Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Röhsska museet får ny identitet

Publicerad: 4 februari 2019, 10:04

Röhsska Museum of Design and Craft gör banbrytande omtag tillsammans med Göteborgsbaserade design- och kommunikationsbyrån Aoki.


Ämnen i artikeln:

IdentitetDesign

Göteborgs Röhsska museum har i över 100 år varit en destination för konst- och designintresserade. Nu rullar muséet ut sin nya identitet som tänjer på konstens alla regler. Släng dig i väggen gyllene snittet.

Till sin hjälp har man tagit design- och kommunikationsbyrån Aoki och ledstjärnan i arbetet har varit att Röhsska vågat utmana normerna för vad som är god design. Aoki har tagit Röhsskas statiska Ö och manglat och dragit ut det. I det nya utseendet tar Ö:et ordentlig plats.

– När vi började jobba med Röhsska ville de ha kvar det statiska och stilistiska Ö:et som symbol för verksamheten, men vi gav det ändå en omgång. Vi har både lekt och bråkat med den, säger Camilla Blomgren som är creative director på Aoki i ett pressmeddelande.

Ö:et har också fått en tydligare ordbild som utformats utifrån Ö:ets former samt en payoff; Museum of Design and Craft. Den nya ordbild ska visa på en tillgänglighet och öppenhet.

– Den nya identiteten stämmer överens med våra åsikter om design. Att design inte ska vara instängt i finrummet, eller bara vara tillgängligt för eliten. Design finns överallt och är för alla, säger Nina Due, museichef på Röhsska i en kommentar.

Vid sidan av den nya grafiska identiteten har Aoki även tagit fram Röhsskas öppningskampanj "Design is everywhere". Kampanjen beskrivs som startskottet för Röhsskas "nya era" och ska visa att design är något alla påverkas av och finns omkring oss i vår vardag.

I fyra korta filmer öppnar fyra göteborgare upp sina hem och visar ett objekt som ligger dem nära. Kampanjen är även tillgänglig sociala medier, i Göteborgs kollektivtrafik samt tidningar runtom i landet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

IdentitetDesign

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.