Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Röjning städade upp Rydells

Publicerad: 16 februari 2009, 15:25

Den stockholmsbaserade byrån Röjning fick i uppdrag att göra Rydells Blommor mer känt. Nu lanseras det nya utseendet, strategin och konceptbutiken.


Rydells Blommor nya logo

Rydells Blommor, familjeföretaget som funnits sedan 1912, lanserar i dagarna en ny grafisk identitet i sina 143 butiker, en ny konceptbutik och en ny webb. Bakom konceptet står Röjning som jobbat med omgörningen sedan januari 2008.

– Vi har tagit fram en ny grafisk identitet, en ny strategi och en ny plattform. Dessutom har vi skapat en konceptbutik där vi paketerar deras produkter på ett nytt sätt. En stor del är att vi nu delar in alla blommor i tre behov: gåvor, plantering och inredning, säger Georg Sievert, planner och projektledare på Röjning.

Röjning började jobba med redesignen av företaget i januari förra året. Första halvåret avsattes till strategi. Under sommaren lades resurserna på att arbeta fram konceptet. Nu släpps resultatet.
– Vi har också lanserat en ny sajt riktad mot konsumenter. Tidigare har Rydells Blommor bara haft en hemsida riktad mot handlare. Den nya sajten är i första hand tänkt som en plats där man går in efter att man har köpt en blomma, för att läsa på hur man ska sköta den. Sedan kan man hitta tips om andra blommor att köpa.

Rydells gamla logo

Vad är den största skillnaden på sajten nu och innan?
– Det här har verkligen varit en resa för dem designmässigt. Innan bestod den mest av olika rullistor, tänk på en sajt så som de gjordes 1996 eller 97. Nu är det mer levande. Den nya webbplatsen bjuder konsumenterna på kunskap och inspiration om blommor och nya tips på gåvor, inredning och plantering, säger Georg Sievert.

Vad har ni gjort med den grafiska identiteten?
– Vi har bytt ut logotypen, både text och symbol, adderat nya grafiska element och skapat ett nytt system för att prisskyltar som är den viktigaste kontaktytan som syns överallt. Dessutom har vi designat om alla lastbilarna och personalen har fått nya kläder med den nya identiteten.

En stor del i förändringen är att Rydells Blommor nu ska synas tydligare ut mot konsumenterna.
– Tidigare var det oklart om Rydells över huvud taget skulle synas i dagligvaruhandeln, som de säljer mycket mot. Nu är de en tydlig leverantör av blommorna i butikerna. Rydells ska vara en tydlig avsändare och en attraktiv avsändare, det ökar trovärdigheten.

Nästa steg för Röjning blir att se över Rydells kommunikation.
– Vi ska se över vad Rydells kan lova och vad de kan säga utåt. Den processen inleds nu och förhoppningsvis blir det klart till hösten.

Rydells Blommor säljs i blomsteravdelningar i dagligvaruhandeln.

Rydells Blommor

Byrå: Röjning
Arbetsgrupp: Georg Sievert projektledare/planner, Ylva Hennix webbproducent, Nina Lundsten printproducent, Jenny Von Döbeln och Jakob Eklund ad, Charlotte Wik copy, Marjo Jokela original

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.