Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Så gav Identx Vadstena ny identitet och platsvarumärke

Publicerad: 1 november 2018, 08:23

Jessica Hallros, Vd Vadstena Turism och Näringsliv AB

Identx har tillsammans med vadstenabor, företagare, besöksnäring, föreningsliv och politiker lett arbetet i att lansera ett nytt platsvarumärke åt orten Vadstena.


Den östgötska orten Vadstena är belägen vid Vättern mitt i mellan Norrköping och Jönköping. För att ge orten ett lyft inom besöksnäring, inflyttning och näringsliv har sedan förra hösten Vadstena Turism och Näringsliv AB kopplat in kommunikationsbyrån Identx för att stärka ortens attraktionskraft, och gett orten ett nytt visuellt uttryck i form av en platssymbol och en ny grafisk profil. Identix har haft lång erfarenhet av platsmarknadsföring, och har tidigare arbetat med att marknadsföra orter såsom småländska Nässjö, Jönköpings länstrafik och Eskiltunas näringslivsenhet.

På en nylanserad hemsida finns logotyper och texter som är fria att använda för alla som vill kommunicera kring orten.

– Alla platser har ett varumärke oavsett om man är medveten om det eller inte. Varumärket är summan av alla attityder, känslor och uppfattningar som förknippas med en plats. Nu har vi i Vadstena definierat essensen i vårt varumärke, dvs den identitet som vi vill att vårt Vadstena ska ha, säger Jessica Hallros, vd för Vadstena Turism & Näringsliv, i ett pressmeddelande.

Kommunikationen bygger på konceptet "en kreativ historia", och utformas efter en analys  där kommunikationsbyrån tillsammans med Norstat i en webbpanel frågade 900 personer vad de associerar med Vadstena, samtidigt som de analyserade mediebilder och sociala medier. Analysen visade att det människor främst associerade med Vadstena var ortens kloster, och en slutanalys gav tre områden att lyfta fram i marknadsföringen: levande historia, pittoresk och mysig småstad med ett unikt utbud av butiker och närheten till Vättern med möjligheter till både avkoppling och aktiviteter på vatten, något som belyses under "Brandstory" på hemsidan.

– Med "En kreativ historia" vill vi berätta om Vadstena på ett nytt sätt där vi låter det oväntade och överraskande ta plats. Det vi berättar behöver alltså inte vara historiskt utan ger även utrymme för dagens berättelser om platsen, våra företag och invånare, säger Jessica Hallros.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.