Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Så lyckas du med din skylt

Publicerad: 1 Oktober 2008, 11:23

En skylt är ett självklart sätt att komma ut med ett företags namn och logotyp. Trots det har det tidigare inte funnits någon utbildning i hur man jobbar med skyltar på Berghs. Men imorgon torsdag föreläser Skyltgruppen för Berghs studenter. Ämnet är möjligheter och fallgropar i skyltvärlden.


Malin Berg undervisar på Berghs.

I en diskussion med en av huvudlärarna på Berghs som det kom fram att det inte finns någon undervisning om hur du designar skyltar. Nu har Skyltgruppen AB tagit fram ett seminarium där de ger råd och tips till blivande designer.
– Vår ambition och vilja är att designer och marknadsförare i ett tidigt skede tar med i beräkningen att det de gör kommer bli en skylt en gång, säger Malin Berg, vice vd på Skyltgruppen.
– Rent konkret kommer vi att berätta om hur man gör för att översätta en logga till en skylt.

Bland annat kommer det att handla om vad ett företag kommunicerar med olika skyltlösningar. En skylt med utanpåliggande neonbokstäver kommunicerar något helt annat än stålbokstäver, till exempel.
– I vår värld är skylten en otroligt viktig varumärkesbärare. Säger du McDonald's till exempel, ser jag skylten framför mig. Jämfört med andra marknadsaktiviteter är skylten ett otroligt billigt sätt att bära och lyfta sitt varumärke, säger Malin Berg.
Den omvända effekten finns också, enligt Malin Berg. En trasig eller smutsig skylt riskerar att stjälpa eller fläcka varumärket.

För att lyckas med sin skylt gäller det också att ha skylten i åtanke redan i det grundläggande arbetet med logotyp och profil. Liksom att förmedla de tankarna till den som ska göra skylten, så att denne vet vad företaget vill förmedla.
– Skyltarbetet måste ta vid där logotyparbetet har landat.
Med en skylt har du djup och ljus att jobba med och kan förstärka de värden som formgivaren och företagsledningen har jobbat fram, säger Malin Berg.

Gör ni inte det här seminariet bara för att marknadsföra er själva mot framtida uppdragsgivare?
– Nej, det handlar om att synliggöra branschen och den här typen av kunskap. Det är roligare att jobba med folk som har ett gediget intresse för det man gör, säger Malin Berg.

Fakta: Tre vanliga misstag med skyltar

1. När skyltens inte är anpassad till arkitekturen och den omgivande miljön. Det kan handla om att du klämmer in en skylt mellan två rader fönster eller gör en jätteblaffa till skylt där alla andra skyltar är små och smäckra.

2. Skyltens färg är för lik fasadens, det blir ingen kontrastverkan och skylten försvinner, speciellt dagtid.

3. När man klämmer in en pay-off eller annan information i skylten. Ofta blir graden för liten och man kan ändå inte läsa. Dessutom "förstör" man logotypens intryck.

Källa: Janne Spovér, Skyltgruppen AB

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.