Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Så ser Sverige ut – enligt Söderhavet

Publicerad: 10 November 2020, 10:17

Sju år efter lanseringen uppdaterar Svenska institutet sin visuella identitet. Bakom den nya skruden står återigen koncept- och designbyrån Söderhavet. ”Med den nya designen finns större flexibilitet och fler möjligheter för de som jobbar med Sverigevarumärket”, säger Jesper Robinell, creative director på Söderhavet.


Ämnen i artikeln:

IdentitetSvenska institutetSverigeSöderhavet

Hur ser ett land ut, omtolkat i en visuell identitet? Den frågan ställdes koncept- och designbyrån Söderhavet inför redan för drygt ett decennium sedan. 2013 lanserades för första gången Sveriges första visuella identitet, komplett med ett specialdsignat typsnitt och egen färgskala. 

Den visuella identiteten beskrivs som grunden för Sveriges digitala närvaro och visas framför allt mot en internationell målgrupp, som vid världsutställningar och statsbesök. Den används även av svenska ambassader och konsulat. 

I slutet av oktober blev det återigen dags att lansera den visuella identiteten, som den här gången har fått en uppfräschning. Den nya skruden innehåller bland annat en ny färgskala, licensfria typsnitt, riktlinjer för rörlig media och tillgänglig design.

– När vi tog fram Sverige-identiteten 2012-2013 var vi måna om en dynamisk lösning som skulle kunna förändras över tid, utan att tappa kärnan i varumärket. Med den nya designen finns större flexibilitet och fler möjligheter för de som jobbar med Sverigevarumärket, vilket känns både roligt och viktigt, säger Jesper Robinell, creative director på Söderhavet, i ett pressmeddelande.

I samband med uppdateringen inleder även Svenska institutet ett samarbete med SaaS-bolaget deBroome, för att kunna samla all information om varumärket via deras molnbaserade plattform. Även om informationen inte riktar sig till privatpersoner är plattformen öppen för alla. 

– Sveriges grafiska identitet används i en rad olika sammanhang globalt och består av ett fåtal men starka designkomponenter. Därför behövs en gedigen digital hemvist som samlar allt material – från inspiration till regelverk och filhantering. Identiteten har ett helt spektrum av användare att ta hänsyn till, från någon som kanske bara jobbar i Officepaketet till digitala byråer, säger Christian Biller, varumärkesstrateg och projektledare på Svenska institutet. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.